Re: Dotazy k STM32F103C8T6 a multiplexované řízení LED displeje.

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Březen 10 10:03:25 CET 2021

> [...]
>poprosil bych zdejší odborníky na STM32 o několik informací.
>Mám navrhnout LED displej, který bude mít cca 7 kusů 7-segmentových
>displejů + matrix displej 7x5 bodů. Doposud to řídil nějaký malý 8bitový
>PIC, v nové verzi 8bitový Atmel.
>Protože mám v návrhu úplnou volnost, říkám si, proč nepoužít STM32,
>které jsou všude, levné a výkonné, jak o tom čtu. Moje aktuální volba je
>STM32F103C8T6 na vývojové desce STM32 BluePill a klonech.
>Buď na BluePill proběhne pouze vývoj a MCU pak zapájím do finální desky
>nebo si říkám, že bych do finální desky osazoval rovnou celou vývojovou

'F1 je najstarsia rodina so spustou much, napriklad GPIO sa nastavuje inak
ako u ostatnych rodin STM32 a dodnes som ho celkom nepochopil (ale ani som
sa nesnazil, s 'F1 nerobim, len som sa hral v ramci rozsirovania obzorov).

Bohuzial, prezivame prave obdobie vyrazneho nedostatku STM32, takze je
tazke radit v tomto smere.

Naviac, na BluePill mate relativne velku sancu, ze to, co tam je, nie je
STM32.
https://www.eevblog.com/forum/microcontrollers/cheap-bluepill-very-likely-it-has-fake-stm32-right/

>Moje dotazy:
>1) V dokumentaci nevidím nic o EEPROM. Dá se do interní FLASH paměti
>uložit pár bytů nastavení/parametrů?

Ano, ale je to FLASH, maze sa po relativne velkych kusoch (kilobyty, vid
"Flash programming manual" alebo tak nejak - toto je tiez rozdiel od
ostatnych rodin, kde detaily FLASH su sucastou RM (Reference Manual)) a
relativne dlho to trva (vid datasheet (DS)).

A v tomto prave tie klony mozu byt ine.

Existuje akasi EEPROM emulation kniznica, ale podla mna je dobre si
stiahnut k nej prislusny popis (mozno je to Application Note (AN)),
precitat, pochopit, zahodit a napisat si to po svojom.

>2) Je požadavek na upgrade firmware pro RS485. Existuje nějaký ověřený
>Bootloader?

Neviem o ziadnom, ale nevylucujem to. Vselijakeho softwaru rozneho
charakteru a kvality je na internete hafo.

Bootloader je taka "vyssi divci", lebo okrem bezneho ovladania UARTu a toho
programovania FLASH (ktore uz predsa mate zvladnute z bodu 1 :-) ) je
potreba presunut samotny program na inu nez defaultnu adresu, co znamena
zmodifikovat linker script a v bootloaderi premapovat tabulku vektorov.
Nic z toho nie je nejako katastrofalne zlozite, len neviem o ziadnom
jednoduchom priklade na ktory by som vedel ukazat, mozno niekto vie. Ale
stale sme tu a vieme v pripade otazok poradit.

>3) Jakou frekvencí se multiplexují LED displeje, aby neblikaly?

To zavisi od pouzitia. Tycinky a capiky v oku maju rozdielnu "rychlost",
takze u slabo svietiaceho displeja v relativne tmavom prostredi, a/alebo
pozerajuc perifernym videnim (zboku) blika vela displejov ktore su inak
okej. A zavisi to aj od konkretneho cloveka. Literatura tiez uvadza (aj
ked pomerne malu) zavislost vnimania (blikania aj vnimaneho jasu) od dlzky
pulzu (t.j. duty cycle multiplexu); samozrejme od toho zavisi aj pomer
okamziteho/stredneho prudu ktory vplyva na zivotnost LED.

Ked sme s tym robili pokusy (v amaterskom prostredi), tak tym perifernym
videnim som videl blikat displeje ktore isli na 80Hz, a zdalo sa, ze to je
frekvencia ktoru vacsina mojich kolegov uvadzala uz ako nevnimatelnu; ale
literatura uvadza, ze su ludia, ktori udavaju blikanie este aj pri 120Hz,
co je zda sa ze by mohlo byt kriterium pre "HiFi" displej.

wek