RE: Posouzení stability lineárního ložiska u 3D tiskárny

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Pondělí Březen 8 22:13:18 CET 2021

Jasně, s těmi vůlemi je to tak.

Jestli ten lineár nebude stačit (a jinak bude vše ok), tak osobně bych možná spíš uvažoval o náhradě nějakým celkově širším (wide provedení), třeba
https://www.hiwin.cz/cz/produkty/linearni-vedeni/kulickove-vedeni/rada-we-qw Ona konstrukce s jedním lineárem má něco do sebe (i když není moc častá), nemusí se tam řešit rovnoběžnost, což bývá u takhle subtilních konstrukcí kámen úrazu. A tady by to při prakticky nulovém zatížení stačilo.

Ale je možné, že pokud to nebude ok, že to bude způsobeno spíš ostatními prvky. Typicky masivní ocelová kolejnice chycená na tenkém hliníkovém plechu, na to jsou Číňani machři :-) Viděl jsem to jen na fotce a to ještě ne moc podrobné.

Aleš Procháska

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Monday, 8 March, 2021 21:07
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Posouzení stability lineárního ložiska u 3D tiskárny

Vím, že jste excelentní strojař. Takže bych si netroufl cokoli kolem strojařiny (nebo potápění) zpochybňovat.
Jen snad drobná poznámka: i ten nejlepší lineár nebude bez vůle (a tenhle za pár peněz asi nebude z kategorie "nejlepší" a s vysokým předpětím).
A je-li jen jeden uprostřed, a stůl tvoří rameno s pákou minimálně 10:1, tak každé vůle na lineáru bude znamenat 10x větší horizontální pohyb na kraji stolu.

Kdybych si takovou tiskárny koupil, tak bych k ní asi přibral ještě druhý lineár a 3 vozíky, a domontoval si je tam.
Jsou na Alikovi za celkem dobré peníze.

PL