[OT] Pascal ma 50 rokov

Martin Záruba swz na volny.cz
Pondělí Březen 8 18:10:10 CET 2021

Jojo, oboje jsem zažil. Já byl zvyklý programovat v Assembleru sálového
počítače EC-1010. Pro něj jsem udělal nový operační systém. To je v
současnosti nepochopitelné, ale byla jiná doba. Mělo to 4 disky, 2,5 MB
(opravdu megabyte), 4 pásky 16 MB a 64kB operační paměti (feritové).
Instrukce byly dvoubajtové a data 8 nebo 16 bitů. Ale mělo to strojové
instrukce na operace v pohyblivé čárce, ty byly 16 bitů nebo 32 bitů. A
16 úrovní hw přerušení. Bohužel jediný vyšší programovací jazyk k tomu
byl Fortran. Nejen že produkoval dost hrozný strojový kód, ale hlavně mě
dráždila syntaxe, protože mezery, pokud nebyly v literálu, neměly
význam. Pro příklad

for I=1,10  znamenalo udělat 10 x cyklus a do proměnné I dát postupně 1
až 10

for I=1.10 znamenalo do proměnné fori vložit hodnotu 1.1

obojí bylo syntakticky správné a překladač to propustil bez chyby. Na
válcové tiskárně bylo všechno trošku rozmázlé, takže tečka a čárka
vypadaly stejně.

Pak jsem k tomu sehnal Pascal a program přepsaný do něj z Fortranu běžel
3x rychleji. Kompilátor byl sice poměrně pomalý, ale uměl už i držet
proměnné v registrech, i když jich moc nebylo. Programátoři na něj
remcali, že je ve všem hlídá, jenže nakonec udělali program obvykle
rychleji, protože nechtěných chyb bylo mnohem méně.

S tím hlídáním chyb a vůbec způsobem programování si vzpomínám na
jednoho kolegu, který byl velmi dobrý šachista. On dělal program
způsobem, který byl pro mě naprosto nepochopitelný. Přišel do práce,
sedl si před prázdný stůl a koukal do zdi. Pak šel na oběd. A odpoledne
zase. Takto to udělal třeba 3 dny za sebou. Pak si sedl k terminálu,
napsal program (ve Fortranu), který měl třeba 1000 řádek. A on na první
pokus fungoval.

Martin Záruba