jak regulovat AC motor s magnetem?
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Středa Červen 23 09:23:54 CEST 2021
Nevím, vlastní zkušenost s tím nemám, ale údajně průběh s velkým obsahem
vyšších harmonických snižuje účinnost motoru. Ty vyšší harmonické se s
tím snaží točit jinak, než ta základní. Takže udělat nižší kmitočet
vyncháváním period nebude asi to pravé.
Druhá věc je, pokud je to synchronní motor, jak má řešený rozeběh.
Některé motory se rozbíhají jako asynchronní (jen u těch mrňavých bývala
rozběhová západka) a nejspíš to bude mít při větším zatížení (větší
zkluz, větší rozdíl otáček) problém přetáhnout se z asynchronního do
synchronního režimu. Při nižším kmitočtu musíte počítat s příslušně
nižším výkonem + ty větší ztráty + taky problém s asynchronním
rozeběhem. Aby se motor rozeběhnul jako asynchronní, potřebuje točivé
pole. Buď pomocnou fázi přes kondenzátor, nebo stator se stíněným pólem.
Tohle je taky navržené pro 50 Hz a třeba při 15 Hz to nejspíš nebude
fungovat. Navíc to poskakování kmitočtu ho vždycky vyhodí ze
synchronismu. Myslím, že tohle řešení je dost beznadějné.
Taky bych to viděl na ten frekvenční měnič. Pokud je to nějaký malý
motorek cca do 50-100W, možná by na to šel použít měnič z nějakého
topenářského oběhového čerpadla, kterému třeba odešlo ložisko a někde se
válí. Rozběh je tam vyřešený tím, že se vždy začíná od minimálních
otáček a pak jde kmitočet nahoru plynule a dost pomalu, aby se to v
synchronismu udrželo.
Anděl
Dne 23.6.2021 v 4:29 Jaroslav Lukeš napsal(a):
> Myslím, že při řízení výkonu popsaném na str 448
> https://ia800604.us.archive.org/19/items/amaterske_radio_1987/12.pdf
> se to nakonec bude stejně regulovat skluzem. Popsané zapojení je v
> podstatě analogová dělička kmitočtu, dá se to řešit s CD4093, 555
> anebo jen s pár tranzistory navíc. Píše o úpravě pro motor, ale úpravu
> tam popsanou nemá. V podstatě je to pak ale taky regulace skluzem.
>
> Jediné správné řešení je frekvenční měnič. A to je vlastně ten můj
> návrh s vynecháváním půlperiod +00-00+00-00... tak aby se to tvářilo
> jako jiný kmitočet vytvořený PWM (s 50Hz), tak tam ten proud bude
> celkem neřízeně lítat a jediný záchytný bod je to napětí. Jenže ani
> toto není čisté, neboť je součástí tohoto i PWM modulace na třetinu
> výkonu, ale je velmi nízkofrekvenční.
>
> Ono to při protáčení rukou docela "poskakuje" jako krokáč a klade
> celkem výrazný odpor v tom kroku, takže nevím co to udělá - poskočí a
> pak bude čekat, nebo setrvačností proskáče i ty ostatní polohy? Abych
> nakonec nekombinoval fázové řízení se ztrátou period, aby to neškubalo.
>
> Ten motor při rozběhu stejně má nějaký nenulový skluz, který se
> zmenšuje jak nabírá otáčky až je v synchronu, tj. kroutící moment a
> výkon motoru je vyšší, než odpor vzduchu přes vrtuli. Pokud by odpor
> vzduchu byl v rovnováze s přiváděným nižším příkonem a otáčky tomu
> byly úměrně nesynchronní, tak by to nějak mohlo fungovat.=> postačuje
> tedy fázové řízení?
>
> Otázkou - a to zcela zásadní je životnost permanentního magnetu při
> regulaci, ať už fázové, nebo ztrátou N půl period. Nechci ho zničit.
>
> Lubor Otta napsal(a):
>> Je to synchronní motor, takže na skluz zapomeňte. To vynechávání
>> půlvln by mohlo fungovat, pokud nevadí stupnice 1, 1/2, 1/3, 1/4...
>> Lubor
>> Ale zkusil bych i spínání při maximu napětí, protože jde o indukční
>> zátěž.
>>
>>
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list