jak regulovat AC motor s magnetem?

Středa Červen 23 09:23:54 CEST 2021

Nevím, vlastní zkušenost s tím nemám, ale údajně průběh s velkým obsahem
vyšších harmonických snižuje účinnost motoru. Ty vyšší harmonické se s
tím snaží točit jinak, než ta základní. Takže udělat nižší kmitočet
vyncháváním period nebude asi to pravé.
Druhá věc je, pokud je to synchronní motor, jak má řešený rozeběh.
Některé motory se rozbíhají jako asynchronní (jen u těch mrňavých bývala
rozběhová západka) a nejspíš to bude mít při větším zatížení (větší
zkluz, větší rozdíl otáček) problém přetáhnout se z asynchronního do
synchronního režimu. Při nižším kmitočtu musíte počítat s příslušně
nižším výkonem + ty větší ztráty + taky problém s asynchronním
rozeběhem. Aby se motor rozeběhnul jako asynchronní, potřebuje točivé
pole. Buď pomocnou fázi přes kondenzátor, nebo stator se stíněným pólem.
Tohle je taky navržené pro 50 Hz a třeba při 15 Hz to nejspíš nebude
fungovat. Navíc to poskakování kmitočtu ho vždycky vyhodí ze
synchronismu. Myslím, že tohle řešení je dost beznadějné.
Taky bych to viděl na ten frekvenční měnič. Pokud je to nějaký malý
motorek cca do 50-100W, možná by na to šel použít měnič z nějakého
topenářského oběhového čerpadla, kterému třeba odešlo ložisko a někde se
válí. Rozběh je tam vyřešený tím, že se vždy začíná od minimálních
otáček a pak jde kmitočet nahoru plynule a dost pomalu, aby se to v
synchronismu udrželo.

Anděl