jak regulovat AC motor s magnetem?

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Středa Červen 23 04:29:59 CEST 2021

Myslím, že při řízení výkonu popsaném na str 448
https://ia800604.us.archive.org/19/items/amaterske_radio_1987/12.pdf se
to nakonec bude stejně regulovat skluzem. Popsané zapojení je v podstatě
analogová dělička kmitočtu, dá se to řešit s CD4093, 555 anebo jen s pár
tranzistory navíc. Píše o úpravě pro motor, ale úpravu tam popsanou
nemá. V podstatě je to pak ale taky regulace skluzem.

Jediné správné řešení je frekvenční měnič. A to je vlastně ten můj návrh
s vynecháváním půlperiod +00-00+00-00... tak aby se to tvářilo jako jiný
kmitočet vytvořený PWM (s 50Hz), tak tam ten proud bude celkem neřízeně
lítat a jediný záchytný bod je to napětí. Jenže ani toto není čisté,
neboť je součástí tohoto i PWM modulace na třetinu výkonu, ale je velmi
nízkofrekvenční.

Ono to při protáčení rukou docela "poskakuje" jako krokáč a klade celkem
výrazný odpor v tom kroku, takže nevím co to udělá - poskočí a pak bude
čekat, nebo setrvačností proskáče i ty ostatní polohy? Abych nakonec
nekombinoval fázové řízení se ztrátou period, aby to neškubalo.

Ten motor při rozběhu stejně má nějaký nenulový skluz, který se zmenšuje
jak nabírá otáčky až je v synchronu, tj. kroutící moment a výkon motoru
je vyšší, než odpor vzduchu přes vrtuli. Pokud by odpor vzduchu byl v
rovnováze s přiváděným nižším příkonem a otáčky tomu byly úměrně
nesynchronní, tak by to nějak mohlo fungovat.=> postačuje tedy fázové
řízení?

Otázkou - a to zcela zásadní je životnost permanentního magnetu při
regulaci, ať už fázové, nebo ztrátou N půl period. Nechci ho zničit.