UV LED osvitka

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Červen 20 00:23:47 CEST 2021

Tak já to mám přesně naopak: Baví mě ty obvody vymýšlet, výroba je už nuda, tu si chci maximálně zjednodušit:-)

Když něco dělám pro sebe na hraní, tak si to potvrzení můžu podepsat sám:-) Pokud pro zákazníka, tak mu přeci nedám amatérsky vyrobenou desku. A takhle se rovnou i ověří, jestli jsou podklady pro normální výrobu všechny správně.

A od doby co si můžu za pár drobných nechat vyrobit DPS se vším, jsem zas začal dělat víc složitějších obvodů bez procesorů. Vyndám z grilu, po vychladnutí zapnu a ono to rovnou funguje. To potěší:-)

Další věc je, že od doby, co děti na kroužku dostávají profi desky s maskou a bez chybějících dírek, je to pro ně taky mnohem lepší. Sice si ukážeme, jak namalovat fixkou blikátko a fotocestou vyrobit další, povyprávím o způsobech osvitu, potížích se správnou tiskárnou, … Pak ale pokračuji tím, že takhle se to kdysi dělávalo, teď je o 20 let vyšší letopočet, máme Kicad a AllPcb. Jak navrhnout, jak generovat gerbery, jak objednat výrobu. Ty chybějící dírky, to je specialita českých stavebnic. Pěkně otravný zejména na soutěžích, když se hodnotí i čas.

Vlastně první motivace k přechodu na SMD byl kroužek: Lepší rozehnut nožičky pár elytům, než každého zvlášť hlídat při vrtání a řešit že jsem v železářství minule vykoupil všechny vrtáky pod 1 mm, oni je zatím nedoplnili, ale děti stihly zlámat:-)

PH

Od: Petr Labaj
No tak roztahování nožiček bez explicitního písemného potvrzení bych si
dneska určitě rozmyslel.

Já používám negativní fotoresist. Dneska už kupuju fólie na Alím, dřív u
nás.
Ta folie má 2 krycí vrstvy. Před laminací se sundá ta spodní matná.
Někdo sundává před osvitem i tu horní leskou. Po jejím sloupnutí je
povrch té fotovrstvy takový lehce lepivý.
Já tu folii nesundávám, abych mohl artworkem posouvat a ladit pozici.
Profi výrobci ji taky nesundávají.

Když používám jen LEDku v trubce a na konci trubky čočku (tedy bez
reflektoru), tak ten ozářený kruh je poměrně dobře rovnoměrně osvícený.
Podle mě čím je zdroj dál, tím rovnoměrněji. Proto si chci osvitovku
přidělat na strop a využít pak odstup přes 2 metry. Případně svítit až
na zem a mít tak k dispozici skoro 3 metry.

K vrtání: na každou desku vrtám registrační otvory (na CNC). Přes ně se
pak polohují všechny operace - osvit jedno- nebo oboustranný, maska, CNC
frézování obrysu a případně další vrtání po masce, a občas i laserový
popis desky.

Protože mám problém dobře dostat masku z děr (používám masku v tubě,
nikoli fólii), tak pro jednoduchost další vrtání (mimo těch
registračních děr) dělám až po masce.
Není to ale dobře, protože až konečně rozchodím tvorbu prokovů (furt to
odkládám), tak to takhle nepůjde. Možná budu muset přejít na masku ve
fólii, což ale vychází výrazně dráž.

Všelijaké ty čínské XXXpcb používám jen velmi málo. Tišťáky (a
elektronika obecně) jsou moje hobby. A tak by si to měl člověk (podle
mě) dělat sám.
Jinak je to podobný přístup, jako když chce někdo sportovat a pořídí si
na to elektrokolo. Je to zábava, ale sport to není. Hobby (a sport)
podle mě znamená si to udělat/odmakat sám.

PL