Re: OT: čištění topné soustavy ÚT - zkušenosti ?

Čtvrtek Červen 17 17:45:01 CEST 2021

Na podzim jsme u přítelkyně (40 starý barák, železné trubky a plechové
radiátory) vyhazovali uhelný kotel a dávali tepelné čerpadlo. Někdy asi
10 let před tím se uhelný kotel měnil, od té doby to nejspíš nikdo
nevypouštěl. Ve vodě bylo spousta černého kalu a zrníček. Napustil jsem
to do sudu a přitahovalo se to na magnet, takže je to železo. V tom
topení je otevřená expanzka, to už dnešní topenáři neznají (neprojektují).

Téhle akci předcházela ještě jedna, v důsledku stavebních změn
(vybourání příčky mezi kuchyní a obyvákem) jsem stěhoval expanzku.
Připravoval jsem se na to, jak po rozpojení trubky k expanzce z toho
poteče voda než to zacpu (naštěstí ve sklepě). Neteklo nic, trubka k
expanzce byla dokonale zarostlá. Voda tam spíš jen prosakovala, než
tekla. Ale jinak nikde usazeniny nebyly. V expanzce byla na dně mohutná
vrstva prachu a napadané kousky malty.

Po uříznutí trubek od uhelného kotle jsme sháněli topenáře, který by tam
autogenem navařil kousky trubek do vedlejší místnosti. Když jsem scháněl
taky ty kousky trubek, topenář se divil, proč to nenařežu z těch
starých. Říkal jsem mu, že už tam jsou 40 let. Prý že je to v pohodě, že
budou úplně netknuté. No úplně né, teď nevím, jestli na teplé nebo na
spátečce, ale na jedné byla spousta nárůstků 5-10 mm a byly černé a
křehké. Nevím, co to bylo. Jestli něco vysrážené z vody? Ale ten kotel
občas vodu uvařil, což teď s TČ nehrozí :-) Nakonec místo topenáře to
přišel zavařit syn přítelkyně TIGem se slovy že v dnešní době je autogen
přežitek. Ty staré trubky se mu blbě vařily, prskaly. Říkal, že úplně v
pořádku nejsou. Vnitřní povrch byl trochu hrbolatý a nevím jestli
vyžraný, nebo na něm byly usazeniny. Do vody jsem pak nalil nějaký
přípravek proti korozi, který by snad měl ty usazeniny rozpouštět. Tak
uvidím co tam bude, až to vypustím. Vypustit to musím, budu měnit
některé radiátorové ventily.

Anděl