Re: OT Pí a jiná transcendentní čísla zapsaná zlomkem

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Neděle Červen 6 21:32:14 CEST 2021

Iracionální čísla nejdou přesně vyjádřit zlomkem, je to jejich definice.
Technicky vždy pracujete jen s omezenou přesností a to co hledáte je
tzv. řetězový zlomek a Eulerův algoritmus. To je to nejefektivnější co
můžete použít - jsou to pro pí ty zlomky 3/1, 22/7, 333/106, 355/113,
103993/33102 atd.
Otázka konvergence těchto zlomků bude patrně dost komplikovaná, já si
jen pamatuji, že tomuto algoritmu nejvíce odolává iracionální číslo (1 +
sqrt(5))/2 nazývané zlatý řez.
Někdy to může užitečné - např. 355/113 je poměrně dobrá aproximace pí,
paměť tím ale moc neušetříte, pokud chcete relativní přesnost čísla
1/2^n, prostě vám minimálně těch n bitů v paměti zabere.

Je dobré si uvědomit, že naprostá většina reálných čísel je úplně k
ničemu a neexistuje ani žádná matematická metoda, která by k nim vedla.
Ten ubohoučký zbytek, který je sice nekonečný a kterým se matematika
vůbec může zabývat, nestojí vlastně za řeč.

Mrazík