Prudovy chranic

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Úterý Červenec 27 12:56:34 CEST 2021

Teoreticky prehodene medzisebou svetelne okruhy
Dnesne led ziarovky maju tak malu spotrebu ze chranic nemusia vobec vyhadzovat
Musi sa k tomu pridat nejaka drobnost. Musim pohladat nejaku aspon 40 w tepelnu gulu ta to zisti hned. Ono keby som mal na kazdom okruhu zapnutu jednu ziarovku
a prehodene Nka a zapol to naraz tak sa chranic nevybavi (vsetko je na jednej faze).
Inak postupoval som pri pripajani presne ako pisete jeden za druhym
No uvidime uz sa tesim  na vyriesenie tejto zahady ☺

j.

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Kadecka
Sent: Tuesday, July 27, 2021 12:43 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Prudovy chranic

Proudové chrániče vedou právě k takovým nahodilým závadám, že občas, někdy, něco vypadne. Šel bych po drátech, jestli je to opravdu dobře zapojené. Nejlíp odpojit všechny N-vodiče a pak postupně zapojovat, třeba zjistíte, že jsou N-ka někde spojené v nějaké krabici. Nebo prostě že fáze vám vede přes chránič, ale N mimo něj, sice by to mělo vypadnout hned, ale v praxi to klidně někdy drží, někdy ne, 12W, to je na 230V asi 50mA, vidíte jak blízko to je tomu vybavovacímu proudu.

Řešil jsem to v bývalé práci, kdy tam jeden umělec něco nějak zapojil a chodilo to do té doby než někdo zapnul brusku. V rozvaděči N-můstky před chráničem / za chráničem a samozřejmě nový kabel připojil blbě. Super práce to po něm opravovat a hledat, dokumentace k rozvaděči nebyla, popisky na drátech nebo kabelech taky ne :-)

Ve svém bytě (stěhoval jsem se před 3/4 rokem) jsem musel dělat výzkum-vývoj, nakonec jsem fakt odpojoval i ty N-ka, když jsem chtěl přidat chránič, jednak kvůli zásuvce na terase (= venku) a druhak kvůli akvárku, kde všechno (světlo, filtr, topení) je na 230V. Opět, dokumentace není, udělal jsem si plánek, na co je který jistič, ale ty N-vodiče jsou prostě všechny připojené na můstek a hledej, který je který.

Jiný případ je, kdy máte 100% jistotu, co je za chráničem (vidíte všechny dráty, nic není někde ve zdi apod.) a přesto ho to shodí, protože zapnete nějaký typický zdroj, opět v bývalé práci na dílně to dělaly průmyslové roboty, musel jsem z několika zásuvkových skříní ty chrániče vyhodit, jinak se s roboty nedalo pracovat.

U vás bych ale tipovat ten první případ - pomíchaná N-ka.

P.K.