Prudovy chranic

Úterý Červenec 27 12:42:46 CEST 2021

Proudové chrániče vedou právě k takovým nahodilým závadám, že občas, někdy,
něco vypadne. Šel bych po drátech, jestli je to opravdu dobře zapojené.
Nejlíp odpojit všechny N-vodiče a pak postupně zapojovat, třeba zjistíte,
že jsou N-ka někde spojené v nějaké krabici. Nebo prostě že fáze vám vede
přes chránič, ale N mimo něj, sice by to mělo vypadnout hned, ale v praxi
to klidně někdy drží, někdy ne, 12W, to je na 230V asi 50mA, vidíte jak
blízko to je tomu vybavovacímu proudu.

Řešil jsem to v bývalé práci, kdy tam jeden umělec něco nějak zapojil a
chodilo to do té doby než někdo zapnul brusku. V rozvaděči N-můstky před
chráničem / za chráničem a samozřejmě nový kabel připojil blbě. Super práce
to po něm opravovat a hledat, dokumentace k rozvaděči nebyla, popisky na
drátech nebo kabelech taky ne :-)

Ve svém bytě (stěhoval jsem se před 3/4 rokem) jsem musel dělat
výzkum-vývoj, nakonec jsem fakt odpojoval i ty N-ka, když jsem chtěl přidat
chránič, jednak kvůli zásuvce na terase (= venku) a druhak kvůli akvárku,
kde všechno (světlo, filtr, topení) je na 230V. Opět, dokumentace není,
udělal jsem si plánek, na co je který jistič, ale ty N-vodiče jsou prostě
všechny připojené na můstek a hledej, který je který.

Jiný případ je, kdy máte 100% jistotu, co je za chráničem (vidíte všechny
dráty, nic není někde ve zdi apod.) a přesto ho to shodí, protože zapnete
nějaký typický zdroj, opět v bývalé práci na dílně to dělaly průmyslové
roboty, musel jsem z několika zásuvkových skříní ty chrániče vyhodit, jinak
se s roboty nedalo pracovat.

U vás bych ale tipovat ten první případ - pomíchaná N-ka.

P.K.