Pozar strechy se solary

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Červenec 12 20:20:14 CEST 2021

Já jsem na vojně krátce dělal na R-140. Jak se stavěl stožár si
pamatuju, ale na zapichování zemnění už ne. Už je to moc dlouho.
A nepamatuju si ani to, že se zemní odpor měřil. Mimochodem - jak se to
dělalo? Co byl vztažný bod, proti kterému se to měřilo? A jak bylo
zajištěno, že není chyba právě v tom vztažném bodu?

Každopádně to bylo před 35 lety a technika již trochu postoupila. Když
dokáže lidstvo přistát na nějakém asteroidu a lítat s dronem na Marsu,
tak by asi zvládlo i zavrtat kolík do země rychleji. I kdyby to třeba
měl být jenom nějaký jednoduchý systém, který by to třeba nastřelil do
země nějakou dusíkovou patronou.
Ale i kdyby nezavrtal - jenom položit na zem kus plechu a namočit ho,
tak odpor proti zemi bude určitě menší než má hasič proti zemi přes
gumové podrážky.

K tomu zdravotnickému záchranáři: jasně, určitě ho nemusí olizovat. Ale
měl by být vybaven technikou, aby mu mohl pomoct bez nebezpečí pro sebe.
To je to, o čem je tahle debata. Aby hasiči měli techniku, která ten
zbytkový problém minimalizuje.
Napřed se vypne přívod do baráku, čímž by mohl odpadnout 4-pólovový
stykač a odpojit celý solár galvanicky od země.
No a zbytkové nebezpečí by pořešila ta ochrana pospojováním a uzemněním.

Když dneska člověk staví, tak hasiči pro stavební povolení prudí s
každou ptákovinou. Tak si dovedu docela dobře představit, že součástí
žádosti o připojení solární elektrárny je i to, že je vybavena
odpojovačem (ale to nevím, tedy jenom teoretizuju).

Proč je míchání různých záchranných složek čirá demagogie netuším.
Ale pokud si správně pamatuju, tak jsme si před nějakou dobou o něčem
dopisovali (už nevím o čem), a tam jsem myslím tehdy taky moc nechápal
některé vaše pochody. Tak asi nejsme příliš kompatibilní. No co už, do
registrovaného partnerství nevstupujeme.

PL