Pozar strechy se solary

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Pondělí Červenec 12 02:01:19 CEST 2021

> Že je hydrant připojen plastovou trubkou snad neznamená, že podíl ní
> nemůže vést zemnicí kabel, ne?

Možná budu za kverulanta, ale kromě toho, že jsem absolvoval školení
velitelů JSDHO, jsem i správcem vodovodu, pár hydrantů jsme v poslední
době měnili.

Hydrantem nic neuzemníte. Hydrant s lakovaným povrchem - gumové těsnění
- lakovaná tvarovka - gumové těsnění - lakovaná tvarovka - gumové
těsnění - PE trubka. Je tam jedna volná mosazná přechodka kvůli
odpouštění vody při uzavření a pár ocelových šroubů, které jsou stejně
až zvenku lakovaných tvarovek. Zemnící kabel tam žádný není.

Měl jsem o hašení věcí pod proudem napsaný delší text, ale omezím se jen
na citaci bojového řádu
(https://www.hzscr.cz/clanek/bojovy-rad-jednotek-pozarni-ochrany-v-dokumentech-491249.aspx),
konkrétně jeho části 47/P Požáry střešních konstrukcí s fotovoltaickým
systémem
(https://www.hzscr.cz/soubor/4-p-p-ml47-stresni-konstrukce-s-fvs-pdf.aspx).

Klíčová pasáž je tato:

12) Při hasebních pracích s nemožností odpojení elektrické energie nad
400 V je možno v odůvodněných případech uplatnit oprávnění velitele
zásahu dle právního předpisu 7): „Velitel zásahu je oprávněn na
nezbytnou dobu záchranu osob, zvířat nebo majetku přerušit v případě,
kdy již nelze, ani přes vynaložení všech dostupných sil a prostředků,
osoby, zvířata nebo majetek zachránit anebo pokračování v zásahu by
bezprostředně ohrožovalo život zasahujících hasičů.“

Každý velitel ji při ohrožení hasičů smí použít. Berte to tak, že každý
dělá svoji práci a každý má nějaké předpisy. Vy si možná o těch
hasičských myslíte své, ale to si já o předpisech elektrikářských
ohledně FV elektráren myslím také.

Klidně si to všechno pročtěte, je toho docela hodně, hasiči by tohle
všechno měli znát a hlavně používat. K tomu vždycky přijde někdo
přemoudřelý a začne zapichovat uzemňovací kolíky a oplétat hadice. Byl
jste někdy u požáru? Skutečného požáru s proudnicí v ruce, nedostatkem
lidí, času a vody a bez další jednotky, protože si nějaký pitomec
zaparkoval v cestě zásahových vozidel auto? Při požáru, kdy ty plameny
postupují a vy jen řešíte, co necháte shořet (stáj pro koně - shořela) a
co je nutno ochránit (dům mladé rodiny - uchráněna)?

Poznámka na závěr: Jako majitel hořícího domu máte právo poradit
hasičům, aby nehasili NIC. Jenom se pak nedivte, že vaše přání vyplní.
Při povodních 2013 jsme uklízeli wapkou objekt po povodni a domácí si
postavil hlavu, že elektřinu nevypne. Chybělo pár sekund do odchodu celé
jednotky.

Standa