elektricka zatez

Čtvrtek Leden 28 21:00:46 CET 2021

Já bych to tak pesimisticky neviděl. Ve firmě (naše firma má celkem dva
vývojáře elektrikáře a jednoho strojaře, který k tomu zvládá i veškerou
administrativu) děláme zařízení do baterkáren a celkem běžně se tam
pracuje s napětím do 200V a 100A. Když je to určené do elektrické
provozovny a dodrží se základní požadavky na bezpečnost (v našem případě
vypínač ovládání stykačů, které zruší při manipulaci sériové spojení
článků), zbytek řeší místní bezpečnostní předpis, který si napíše
provozovatel. Takže když zátěže budou v uzamčeném prostoru, kde přístup
budou mít jen elektrikáři, do 100V je to úplně bez problémů.

A těch 100A - pro tyhle proudy jsme toho udělali už hodně a myslím, že
tam není moc co řešit. Polarizované drenáže s proudem do 160A jsem
vyvíjel v jednom člověku :-) tahat místo drátů Cu pásovinu není zas
takový problém. Nakreslit plech, na kterém to všechno bude a nechat ho
na laseru vyřezat taky není nic světaborného a udělají vám to v každé
druhé vesnici. Je fakt, že když tohle zadáte do velké firmy, která musí
živit spoustu manažérů, právníků a dalších příživníků, bude to tam dělat
taky možná jeden člověk, ale musíte zaplatit i všechny ostatní :-) Proto
se tyhle firmy živí hlavně velkovýrobou, kterou za ně odpracují buď
roboti, nebo Číňani a firma z toho pak je schopná nějak ekonomicky
fungovat. Když jim vnutíte jednorázovou zakázku, dopadne to přesně tak,
jak píšete.

Snad po získaných zkušenostech - trochu bych viděl problém s přesností.
Když budete ze 100A bočníku vyhodnocovat desítky mA a ten bočník se před
tím ohřeje těma 100A, záleží dost na tom, aby se oba konce ohřály
stejně. Jinak vám tam bude vadit termoelektrické napětí. Ale dělali jsme
i vícerozsahové měření, při větších proudech se malý bočník zkratoval
tranzistorem. Všechno je řešitelné.

Anděl

p.s. to nepíšu proto, že bych to chtěl dělat, mám svých starostí dost.