elektricka zatez

Středa Leden 27 22:25:51 CET 2021

Takže pár námětů ... základem řešení je říct si, co se od té zátěže chce.

Předpokládám, že to má být stejnosměrné. Třeba dělali jsme zkušebnu pro
výrobce NiCd baterek a tam se od toho hlavně chtělo, aby to nebylo
impulzní a v případě že by bylo, muselo by se to mohutně filtrovat. Byla
tam těch zátěží spousta, pro každý článek zvlášť. Na ztrátách nezáleželo
a rekuperace by tam byla dost problém. Takže jsme šli cestou sériové
kombinace rezistorů a MOSFETů. Rezistory (když se to dobře napočítá)
dovolí podstatně snížit výkonovou ztrátu na tranzistorech. Princip je,
že tranzistor se lineárně otvírá a když je už téměř otevřený (maximum
výkonu je na rezistoru), začne se otvírat další. Ale výsledek je, že
veškerý výkon jde do ztrát. Dělalo se to pro menší výkony, 1,2V a proud
max. 400A. Nějaké obrázky jsou tady
http://piknymburk.cz/vyb6000.html
Rezistory pro 1,2V jsou realizované z Fe pocínovaného plechu (od výrobce
plechovek na konzervy). Pak je tam zátěž pro 5 článků (6V) 750A s
litinovými odpory (náhradní díly do lokomotiv) a zátěž taky 6V,
2400/6000A kde jsou jako rezistory nerezové svařovací dráty a je tam 240
tranzistorů. U téhle zátěže jsem se obával, jak se při tom počtu
tranzistorů bude hledat jeden vadný. No jednoduše. Ten, který má upálené
vývody :-) a když jich bylo několik, na funkci zařízení se to nepoznalo.

V provozních zařízeních, kde se formují a měří NiCd baterky složené
třeba z 75 článků, se vyžaduje přesnost jen 0,5% a nevadí tolik zvlnění,
tam byla výhodná rekuperace. Tam používáme čtyřkvadrantový tyristorový
měnič. Je tam max. 200V 100A. Pro NiCd baterky tam je opravdu divočina,
minimální tlumivka pro zajištění funkce měniče. Pak se to rozšiřovalo
pro olověné gelovky a tam je filtr s výstupním zvlněním proudu snad 5
nebo 10%.
http://piknymburk.cz/obrazky/hr1.jpg

Ale tyristorový měnič už jen vzhledem ke zvlnění a kolísání sítě, což
regulace taky nedorovná okamžitě, nebude splňovat vaše požadavky na
přesnost.

V současné době vyrábím polarizované drenáže a protože se tam proud
reguluje a z pricipu není ten výkon kam dávat, je součástí taky odporová
zátěž. Max. proud je 160A, max. napětí 80V, ale né současně a ani né
trvale. Rezistory jsou na trvalých 2400W.
https://vaelektronik.cz/images/epd160rd.jpg
Tam jsem řešil problém, že je tam sice impulzní regulace rezistorů, ale
potřeboval jsem jednak omezit zvlnění bez nějaké velké filtrace a taky
pokud možno zajistit, aby všechny odpory byly zatěžovány stejně. Nakonec
z toho vyšla 8 fázová PWM, kde se navzájem impulzy překrývají a zvlnění
max. 1/8 celkového proudu se dá s celkem rozumnou kapacitou vyfiltrovat.
Ta PWM mi tam chodí na 2,4 KHz.

Anděl