RE: Elektro-edukativní kvíz

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Leden 13 15:56:20 CET 2021

Přesně minulou středu jsem na online kroužku fyziky předváděl, jak různé LEDky generují různé napětí:-) Červená 1,5 … modrá skoro 3 V. (musí se svítit opravdu silně, jako nejleší se ukázalo narvání před „bleskovou“ LEDku v telefonu) A k tomu vysvětloval, jak to souvisí s hraniční energií fotonu.

Pak jsem při hledání něčeho úplně jiného narazil na článek na Rootu, kde týpek chce stavět spektrometr z recyklovaných LEDek. Přišlo mi, že nezná transimpedanční zesilovač a tak tam vymýšlí složitosti. (je to seriál, tak uvidíme, kam to povede) Ale zaujal mě odkaz na práce, kde měřili LEDky a všechny braly spektrum jen z malého okolí nominální vlnové délky.

PH

Od: Vojtěch Petrucha
v minulém letním semestru při přechodu na vzdálenou výuku měli studenti doma jen základní součástky, tak jsme vymýšleli různé ptákoviny co s tím..  jedním byla i náhrada fotodiody LEDkou..
platilo:
LED bude citlivá na záření, které má stejnou nebo kratší vlnovou délku než sama vyzařuje. Zelená LED by tedy neměla být citlivá na světlo červené LED (ale naopak to fungovat bude).

navrhli jsme jim dvě možnosti* jak změřit proud generovaný dopadajícím světlem.. všichni vklidu napsali co naměřili, nad tím, že mezi oběma výpočty byl rozdíl tří řádů (pro stejné světlo) se nepozastavil nikdo :-)

> Od: "Jaroslav Buchta" <jaroslav.buchta na hascomp.cz>
Moment, to jako ruznobarevne ledky jsou citlive na ruznou barvu? Jako cervena na cervenou, zelena na zelenou... ?

Dne 13.01.2021 v 9:23 Tomáš Hamouz napsal(a):
Velmi edukativní, ale obráceným způsobem, je pomocí LEDky snímat průběh hoření klasického blesku.
Je krásně vidět zapálení, pokles jasu jak se vybíjí kondenzátor a nakonec dohořívání výboje.
Pokud se použije vícebarevná LED, lze sledovat i jak se mírně mění spektrum.

Ukázka v příloze, RG LED, který kanál byl který si už nepamatuju,
nenapadlo mě využít barev na osciloskopu.

S "bleskovou LED" jsem to nezkoušel

Tomáš

A ještě poznámka, fotoelektrický jev se velmi dobře demonstruje tak, že se LED připojí k multimetru a „narve“ přímo před „bleskovou“ LED v telefonu.

PH

Od: Pavel Hudecek
Ano všem:-)
Teplotní závislost, fotoelelktrický jev (tzn. hlavni poučení je, proč nepoužívat skleněné diody) a pak ještě EMC, že se v tom ozývá brum, který závisí na kvalitě zdroje a přiblížení různých vodivých věcí = antén.
Prostě prakticky všechny parazitní jevy, co si lze běžně pomyslet-)

Od: Jaromir Sukuba
Pokial je ta 4148 v sklenenom puzdre, tak ta frekvencia bude zavisla
aj od osvetlenia diod.
Ta teplotna zavislost u diod bude komplikovana tym, ze aj tie hradla
maju nejaky vstupny prud, ktoreho velkost (a polarita) sa meni s
napajacim napatim, teplotou a tym ako velmi skaredo na to pozries. A
moze byt uplne iny ked sa tam strci 4093 od ineho vyrobcu. A kedze je
to schmitt, tak aj jeho rozhodovacie urovne sa budu menit od teploty a
napajacieho napatia.
Nakolko okolo toho kondiku su obvody vysokej vstupnej impedancie, bude
frekvencia zavisiet jednak od povrchovych zvodov na suciastkach a
pripadne aj objemovych zvodov v plosnom spoji, ktore zavisia trebars
od vlhkosti a opat teploty. Na tejto vysokej vstupnej impedancii sa
bude dat pri troche stastia a dlhych privodoch indikovat
elektrostaticke pole (indikator vedeniav v stene) alebo pripadne aj
demodulovat nedaleky dlhovlnny vysielac, ak nieco take v danom mieste
este existuje.

Zapojenie je skratka indikator vsetkeho, kazdy den niecoho ineho.

ut 12. 1. 2021 o 18:35 František Burian <BuFran na seznam.cz> napísal(a):
Řekl bych frekvencí pisku závislou na teplotě ?