Re: Fotorezist - fólie

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Leden 6 17:31:15 CET 2021

S laminátory pro laminování PCB to není tak snadné, jak tady psalo
několik předřečníku, řekl bych. Nakonec v návodech skoro každého
je něco jako "max. thickness 200um" a podobně.
Je to logické - pro běžné kancelářské laminování je to OK, a zjednodušuje
to konstrukci. Otáčky válců jsou navzájem svázané ozubenými koly přímo
na osách válců. Takže to oddálení válců nemůže být moc velké, aby kola
nevypadla ze záběru.

V dnešní době katování kostů jsou většinou válce dělané na tenkých osách,
které se snadno prohnou. Takže pak to zdánlivě funguje OK, protože se
osa prostě poddá a tišťák se mezi válce vejde.
Jenže to má své ouvej - ty osy se prohnou do soudku, takže střed většího
tišťáku není pak třeba vůbec v kontaktu s válci (o rovnoměrném přítlaku
nehovoře).

Ty lepší (a bohužel dražší) laminátory mají pohony válců dělané třeba
řetězovým pohonem (tak je to třeba i u toho mého). Takže pak lze ty osy
od sebe vzdálit třeba 10mm, je to limitováno jen délkou čepů, na který se
ty válce (k sobě tlačené pružinami) hýbou.

Konkrétně já mám laminátor Attalam 320L. Už se asi nedělá, nějakou fotku
jsem našel třeba tady:
https://www.willhaben.at/iad/kaufen-und-verkaufen/d/laminiergeraet-attalam-320-l-format-a-3-a-4-390653093/
Je to skutečně ještě "stará škola" - vše poctivě kovové a navržené pro těžký
provoz.
Taková zajímavost - je to řecký výrobek. Je to snad první výrobek z Řecka
mimo oblast potravin, který jsem měl v ruce.

Koupil jsem ho velmi výhodně od nějaké paní, která rozprodávala pozůstalost
po tatínkovi - fotografovi. I když jsem jí vyloženě vnutil dvojnásobek
toho, co
původně chtěla, tak to bylo pořád za peníze jako ty nejšupáčtější plastové
marketové výrobky , které se tepelně zkroutí po 10 laminacích.

Malé know-how: abych šetřil válce a nenajížděl na ostré hrany tišťáku, tak
jsem si udělal takové nájezdové "rampy" z postupně vrstveného papundeklu.

PL