Mini analog MPPT

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Leden 3 21:59:40 CET 2021

Ještě poznámka: Ten obvod vlastně ani nemá řešit nabíjení, jen dělat 8,4 V s jakýmsi proudovým omezením. O zbytek se postará vnitřek batterypacku, jako obvykle při nabíjení z adaptéru. Co naopak dělat má, je skutečné MPPT a ještě k tomu sakra rychlé.
Tzn. skutečně chci rady od těch, co si hráli s vývojem MPPT, případně dalších, co můžou něco říct k diskutované koncepci regulátoru. Naopak nechci rady kde koupit cosi s nápisem MPPT, co to ale ve skutečnosti MPPT nedělá a ještě se mi bude plést do nabíjení.

Pro jistotu tedy ještě jednou opakování dotazu:-)

Původní přibližné schéma, co jsem si k tomu namaloval, ale už trochu poťapaný od kočky:
http://dejvice.cz/edison/tmp/mppt.jpg
A znovu původní text, aby byl s obrázkem pohromadě:
1. Základní veličina pro funkci MPPT bude nabíjecí proud, takže odpadne výpočet výkonu analogovou násobičkou. Stejně jde právě jen o ten proud:-)
2. Jednou za čas (*), nejspíš tak 100x za sekundu proběhne korekční cyklus.
*Nějaký kompromis mezi rychlostí reakce (je to primárně na nabíjení světla na kole) a průměrováním I z frekvence měniče (~1 MHz).
3. Měnič živen z převodníku U/PWM, ten je za normálního stavu připojen na samplovací C, při korekčním cyklu na C který se plynule nabíjí z 0.
3. Při korekčním cyklu se měří nabíjecí I, vrcholovým detektorem se z něj berou max. hodnoty. Výstup vrch. detektoru přes derivační člen zapíná samplování z zabíjejícího se C do samplovacího.
4. Po skončení korekčního cyklu je tak nasamplováno, kdy naposled nabíjecí I rostl. Takže by se to nemělo nechat zmást ani lokálními maximy.

Pro bod 3 bude nejspíš přiohnutej nějakej malej „all-in-one“ step-up švábík a zapojenej jako SEPIC.

PH

Od: Pavel Hudecek
Panely jsou relativně malé, již koupené a větší nejsou v plánu.

Kolo má rám něco mezi těmito dvěma:
https://www.sbazar.cz/carodej6666/detail/76732577-prodam-horske-kolo-celoodpruzene-na-opravuc-5
http://www.skate4you.cz/bazar/prodam-odpruzene-kolo-olpran-i48716/
Tzn. rám má cca trojúhelníkovou díru a do ní se těsně vejdou 4 ks 18650 i s obalem od výrobce světla. No a panely jsou přesně největší, které jdou přes ty díry dát, aby ještě nikde nepřečnívaly.

Požadavky na ten obvod:
- Nabíjení Li-ion 18650 2S2P
- 2 ks panelů cca 1-2 dm2, většinou s úplně jiným osvětlením (opačné strany rámu)
- Částečné zastínění, rychle se měnící (kolena za jízdy)
- Trvalé připojení k baterii (chci to pevně přidělané, bez možnosti snadné demontáže =ukradení), většinu roku ale v místnosti – ideálně kdyby i tak zvládl nabíjet, z 0 na max za několik měsíců by stačilo:-)
- Nějaký další blbosti, jako např. vypnutí spotřebiče, když dlouho žere málo (světlo je trochu debilní a zhaslé žere 10 mA), vypnutí spotřebiče při normální spotřebě, ale ve dne (vtipálci), … Ale to by už řešila jiná deska.

PH

Od: JAROSLAV LUKEŠ
Si připadám jak licitátor.

Za 4$ vhodné i pro 2S

https://www.aliexpress.com/item/4000991358431.html

https://www.aliexpress.com/item/32912622326.html

Vzhledem k cenám panelů dnes nemá smysl MPPT řešit v menších než desítek kilowatt nebo když to má jít na oběžnou dráhu, jinak totiž cena MPPT bude vyšší než cena panelu co tam bude navíc.

Co je to za panel, DIY nebo hotový? Pokud DIY, tak bych to poskládal tak aby to rvalo rovnou do baterek přes diodu a nic víc není třeba řešit, vyjde to přesně na 4,2V na článek. Případně šikmovoké moduly TP5100, 2x4056 a pod.