Mini analog MPPT

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Leden 3 12:59:52 CET 2021

Přesně nějaké takové zkušenosti jsem tu nějak zaregistroval, navíc že nějaké metody končily při částečném zastínění na prvním lokálním maximu. No a v mém případě budou panel „pro jistotu“ stínit pohybující se nohy:-) Takže základní požadavky byly rychlá reakce a najít skutečné maximum.

PH

Od: Vláďa Anděl
No, jsem zvědavý, jak vám to bude chodit. Dělal jsem analogový MPPT a chodilo mi to tak blbě, že jsem to nakonec zrušil. Ale já jsem to dělal jinak. Né jednou za čas, ale do PWM se neustále zaváděla malá modulace na kmitočtu 15 Hz. Pak se ve výstupním proudu vyhodnocovala fáze těch 15 Hz a podle toho, jestli je to nad, nebo pod bodem MPPT, se řídila střída. Jenže ten signál byl opravdu malý, abych se zbytečně nedostával daleko od maxima. Pak to bylo citlivé na náhlé změny světla - regulace někam ulítla a dlouho se pak vracela. Myslím že mi tam vadily i úbytky na desce, chtělo to líp navržený tišťák. Až přijedu domů, to schema pro inspiraci pošlu.

Chtěl bych udělat solární nabíječku na 18650 a mělo by to bejt i pro děti na kroužku. Protože asi ještě dlouho budou distanční, rozhod jsem se to udělat analogový.

Rád bych znal názory na základní koncept, kterej jsem teď vymyslel:

1. Základní veličina pro funkci MPPT bude nabíjecí proud, takže odpadne výpočet výkonu analogovou násobičkou. Stejně jde právě jen o ten proud:-)
2. Jednou za čas (*), nejspíš tak 100x za sekundu proběhne korekční cyklus.
*Nějaký kompromis mezi rychlostí reakce (je to primárně na nabíjení světla na kole) a průměrováním I z frekvence měniče (~1 MHz).
3. Měnič živen z převodníku U/PWM, ten je za normálního stavu připojen na samplovací C, při korekčním cyklu na C který se plynule nabíjí z 0.
3. Při korekčním cyklu se měří nabíjecí I, vrcholovým detektorem se z něj berou max. hodnoty. Výstup vrch. detektoru přes derivační člen zapíná samplování z zabíjejícího se C do samplovacího.
4. Po skončení korekčního cyklu je tak nasamplováno, kdy naposled nabíjecí I rostl. Takže by se to nemělo nechat zmást ani lokálními maximy.

Vypadá to na celkem jednoduchej obvod s pár operáky, diodama, 4052, 4093 a nějakým budičem MOSFETu.