[OT] Elektromobil - kdo vlastnite nebo provozujete?

Zdenek zdej na atlas.cz
Sobota Únor 27 10:47:41 CET 2021

Před delším časem jsem četl článek o zkušenostech s provozem. Jeli na návštěvu k příbuzným, kde bylo potřeba nabít baterie před cestou zpět. Když je požádali o možnost dobití, byli z toho místní na rozpacích. Vlastní elektromobil neměli, takže netušili ani řádově, jakou to má spotřebu a jak moc jim to zvýší platbu za spotřebovanou elektřinu. Závěr z toho byl, že je příště uvidí raději, když přijedou "normálním" autem. Takže i ten psychologický pohled hraje roli. Těžko si představit, že přijedete k někomu na návštěvu a požádáte ho o několik litrů benzinu na cestu zpět...

Možná je jen otázkou času, kdy bude možnost nabíjení běžnou součástí nabízených služeb třeba v hotelech a penzionech. U elektrokol už to tak v podstatě funguje.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of ok2mtm
Sent: Saturday, February 27, 2021 10:23 AM
To: 'HW-news'
Subject: RE: [OT] Elektromobil - kdo vlastnite nebo provozujete?

Tak nevím, bydlím v úplném centru krajského města, pro parkování mám k dispozici vlastní dvůr, i ta silná třífázová zásuvka by se našla, ale stále netuším, k čemu by mi elektromobil byl, a jedno s jakým dojezdem co je dnes na trhu. Drtivou většinu věcí ve městě vyřeším pěšky - je to vše kousek (do 2 km) a s parkováním bych stejně nejspíš neuspěl (to je ve městě nejvíc omezující). Pokud jedu autem, tak je to buďto velký nákup - typicky pro celou rodinu, takže 2 tašky po 20kg, MHD tedy není řešení, nebo jedu do stavebnin a podobně, takže si vezmu pickup nebo i přívěs. Takovýchto kilometrů jestli za měsíc najedu 200, tak je to moc, za rok tedy třeba 1000km popojíždění. Zbytek jsou cesty soukromé, typicky na výlety občas za podnikáním, a tam je to za den běžně několik set km, nebo třeba až do Asie a zpět, takže za měsíc skoro 10 000km. Něco mezi, tady cesty za den do 100 km jsou spíše výjimkou. I s výletem mimo Evropu to je za rok okolo 15 000km, ale to jenom proto, že do práce dojdu pěšky a děti nemusím vozit do školy a na kroužky, to zvládají rychleji MHD.
Takže za mě, pokud denně nedojíždím třeba z první nebo druhé vesnice za městem (zažil jsem, v létě na kole, v zimě autobusem který po 21:00 už nejede), tak je pro mě elektromobil v současném stavu techniky nepoužitelný - na dlouhé (vícedenní) výlety nestačí ani ty s největším dojezdem, už proto, že někde v Albánii na venkově jsou rádi, že jim svítí světlo a běží lednička, a na těch pár popojížděk okolo baráku si doopravdy druhé auto kupovat nebudu, protože pro 1000km za rok je to totálně neekologické.
Teď se nebavím o penězích ani o současném stavu, kdy než přecpané MHD, tak raději jedu autem, když už to nejde pěšky. Podle mě tohle prostě zatím není řešení.
Co jsem měl možnost zkusit Nisan Leaf první generace a jednu z prvních Tesel, tak ve městě super, dojezd do prvního sousedního města taky super, a potom byl pomalu čas hledat nabíječku, jakoukoliv, pokud chtěl člověk doje zpět s nějakou rezervou. Klimatizace a topení fungovalo normálně, vliv na dojezd neposoudím. Příjemné bylo nízko položené těžiště auta, což ale oproti Defenderu kterým občas jezdím má většina aut. Ani v jednom případě jsem auto nedostal plně nabité, ale tak spíš na 60%, tedy věc, co u auta se spalovacím motorem není nijak omezující.
Za mě v současném stavu techniky jedině hybrid s dojezdem alespoň 50-100km. Po městě tomu bude hvízdat elektromotor, a až zrychlím mimo město, tak se zapne motor spalovací v režimu, kdy má dobrou účinnost a smrad z něj neotravuje mezi domy. Nesmí to být ale tak, že po několika letech leží nabíjecí kabel v kufru nerozbalený, protože nabíjení ze zásuvky je moc pracné.

Tomáš OK2MTM