Re: folie pro tisk předloh na osvit PCB

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Únor 17 15:49:38 CET 2021

Na radu zde z konference jsem tohle taky několikrát použil.
Ale protože to pomalování velkého artworku fixem trvalo strašně dlouho,
navíc případně s nebezpečím poškození tenkých cest, tak jsem to trochu
vylepšil.

Místo fixu jsem použil razítkovací barvu.
Na artwork kapnout tak 2-3 kapky a rozetřít měkkým hajzlpapírem. Nechat
zaschnout, a pak vytřít mezi spoji opět měkkým hajzlpapírem.
Ta barva je trochu vodou rozpustná. Tak pokud jsem to nechal zaschnout
moc a nechávalo to na průhledných částech viditelný šedivý nádech, tak
na to dýchnout a znovu setřít. Jako když si člověk třeba čistí brýle.

Stejně tak jsem samozřejmě zkoušel nafetování toluenem. Případně 2
artworky přes sebe.
Ale ani jedna z těch metod prostě není tak samosplachovací, aby to
dávalo vždy a za všech podmínek stejně kvalitní výsledky.

K teplotní roztažnosti: no, chiméra to asi nebude. Spíš možná
nedostatečně přesně měření u Vás. Plast prostě s teplotou pracuje, a
celkem fest. Viz fyzikální tabulky.
Zkuste vytisknout stejný artwork na papír a na folii, a přiložit je přes
sebe. Jestli budou sedět na odchylku do 0.1mm. A to i ten papír s
teplotou pracuje.
Když to pak (nebo předtím, jak kdy) vrtám na CNC, tak ty odchylky jsou
nepříjemné.
Třeba mezi maskou a mědí to není tak strašné. Ale i tady se to snažím
vždy tisknout na 1 arch a navíc motiv stejně orientovaný, aby to bylo
pokud možno zkresleno stejně.

Jsem technokrat a mám rád, když pracují stroje. Tak už konečně musím
někdy uskutečnit svůj dávný vlhký sen a dodělat to kreslení laserem.
Jinak jsem taky zkoušel vypalovanou barvu výkonným laserem. To dopadlo
celkem nad očekávání. Stříknout cuprextit tmavou barvou, a pak místa k
odleptání odpálit výkonným modrým laserem (v mém případě 5.5W).

PL