OT: spotřeba energie v zimě

Pondělí Únor 15 23:17:40 CET 2021

Na Novinkách je článek o spotřebě energie v zimě.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/mrazy-otestovaly-ceskou-elektrickou-sit-zazila-nejvyssi-spotrebu-za-31-let-142464

Zaujaly mě tam dvě věci. Že v mrazech stoupla spotřeba o 3,5%, to mi
přijde poměrně málo. Pak tam píšou, že spotřeba roste s každým stupněm o
0,5%, ale jen do -10, pak prý dojde k nasycení.

Co to je to nasycení? U přítelkyně jsme na podzim spustili TČ, topí do
starých radiátotů. Nevěděl jsem, jestli si radiátory vystačí s nějakou
rozumnou teplotou, aby to zvládlo i venkovních -15 stupňů. Tak jsem
sledoval teploty - venkovní, vnitřní a teplotu vody. Když jsem o tom pak
mluvil s člověkem z Gerotopu, říkal mi, že když mám při venkovních -5
st. radiátory 45 st, že při -15 to bude skoro stejné. Nevěřil jsem mu,
ale teď když mrzne a bylo i -12, teplota radiátorů byla neustále pod 50
st. Většinou okolo 46 až 48. Při tom v obyváku je neustále 22. Jak je to
možné? Je tam opravdu nějaká nelinearita?

Anděl