Programovaci konektor - bolo Re: stm32 reset obvod

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Neděle Únor 14 11:59:58 CET 2021

> A neboj sa, toto puzdro ma svojich 0,8mm, ak neveris pozri si
> datasheet.

Hm, ozaj, tak zase som sa nieco nove naucil.

> Ale chcel som sa vlastne spytat na adc a adc referenciu

V STM32 je ADC referencovane z pinu VREF+, ale ten je vyvedeny samostatne
len v puzdrach so 100 a viac pinov (u BGA niekde nad 60 pinov). Inak je
vnutorne spojeny s VDDA.

(V niektorych rodinach - v 'L0 nie - existuje aj VREF-, ktory je ale tiez
spojeny s VSSA, t.j. analogovou zemou, v takmer vsetkych puzdrach; a este
aj tam je podmienka, ze nesmie byt napatovo vzdialeny od VSSA o viac nez
par desiatok mV).

Takze sa predpoklada, ze budes mat VDDA dostatocne "tiche" a tiez
dostatocne stabilne na to, aby zvladlo prudove impulzy ktore suvisia s
prepinanim kondenzatorov, z ktorych je ten ADC vyskladany. V beznych
aplikaciach na toto bezne stabilizatory a standardne blokovanie keramickym
kondikom v blizkosti danych pinov stacia.

Na druhej strane vsak je na pin VDDA poziadavka, ze sa nesmie vzdialit VDD
o viac ako par desiatok mV, co znamena, ze prakticky ma byt s VDD spojeny,
v pripade ze sa ocakava velka "premavka" na VDD, mozno cez nejaky vhodny
LC filter. Na toto su priklady na DISCO a EVAL doskach. Poziadavka, aby
VDDA nebolo daleko od VDD tiez znamena, ze je obtiazne a neprakticke mat
pre VDDA samostatny, "lepsi" stabilizator "referencneho" typu (aj ked
spotreba VDDA je obvykle dostatocne mala).

V praxi je teda VDD aj VDDA napajane z nejakeho stabilizatora typu xx1117 a
podobneho, ktore su sice obdivuhodne stabilne, ale maju vyrobne
tolerancie. Druhy scenar v napajani je, ze je to napajanie priamo z
nejakej baterky (napr. 2xAA, alebo Li primarneho clanku), kde znova
napajanie je dostatocne stabilne, ale premenlive.

Aby sa dalo k hodnote z ADC priradit spravne napatie, potrebujeme teda
nejako urcit napatie VDDA. No a na to sluzi zabudovany interny referencny
zdroj (a tu zacina problem s opakovanim sa slova "referencia") obvykle
oznacovany VREFINT, ktory ma okolo 1.2V (vid datasheet). Takze postup je
taky, ze najprv s ADC odmerias napatie VREFINT, tym urcis VDDA=VREF+ a
potom odmerias Tvoj merany vstup. To VDDA musi byt dostatocne stabilne aby
sa medzi tymito dvomi meraniami nezmenilo.

Ale typicky to VDDA je dostatocne stabilne dlhodobo, t.j. staci odmerat
VREFINT raz, z toho sa urci VDDA, a potom sa moze robit vela merani bez
opakovaneho merania VREFINT, ak vies, ze VDDA je dostatocne stabilne. Ak
poznas hodnotu VDDA (napr. ak je to zo stabilizatora typu xx1117, si si
isty, ze sa nebude menit v case napr. nasledkom extremnych zmien teploty;
Ty si ju odmerias dostatocne presnym meracim pristrojom a tuto hodnotu
pouzijes v programe), tak nepotrebujes merat VREFINT. Rovnako nepotrebujes
merat VREFINT, ak robis s ADC len pomerove merania (napr. ak mas zapojeny
termistor v delici medzi VDDA a GND, tak nepotrebujes poznat absolutnu
hodnotu VDDA, len pomer napatia na termistore voci VDDA - a presne to
cislo Ti ADC vlastne da, bez ohladu na hodnotu VDDA).

S tym VREFINT je samozrejme robota, treba ho zapnut (co znamena zvysenu
spotrebu, co je zase zaujimave pre baterkove aplikacie) a pockat si dobu
predpisanu v datasheete. Presny postup sa lisi od rodiny k rodine, rovnako
ako postup pouzitia ADC samotneho, ktory je pomerne komplikovany (ak sa
nemylim, v 'L0 je ten typ, u ktoreho je treba urobit kalibraciu podla
postupu v RM predtym, nez sa sa s nim zacne merat). Detaily vlastnosti
toho VREFINT by si mal najst v datasheete v tabulke s nazvom "Embedded
internal reference voltage".

Nieco z tohoto som bol spisal v http://efton.sk/STM32/STM32_VREF.pdf ale
nie som si isty, ci to nie je este viac matuce ako to, co je v materialoch
ST...

wek