RE: LED žárovky v Tescu

Čihák Martin cihak na dkv.cd.cz
Pátek Únor 12 07:26:14 CET 2021

Já jsem si včera doma zkusil ten CD test a nestačil jsem se divit. Všechny LED žárovky co mám měly krásné plynulé barevné přechody. Už jsem kroutil hlavou nad tím co bych tím asi tak měl zjistit. Pak jsem ale zapnul zářivku nad pracovním stolem a ve spektru byly doslova díry  - žádné barevné přechody – prostě jedna barva, pak díra a další barva. Vypadalo to jak Saturnovy prstence J.

Pravda ale je, že v normálním životě mezi těmi LEDkami a zářivkou nevidím žádný rozdíl.

                Martin.

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Friday, February 12, 2021 1:35 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: LED žárovky v Tescu

To vypadá jako nepochopení celé problematiky. Čárové spektrum monitoru (pouze u těch fakt kvalitních podsvětlených RGB ledkama) je v pořádku, dává nejvyšší čistotu barev. Světlo musí mít pokud možno celé spektrum.

Vychází to z principu našeho tříbarevného vidění. Každá barevná složka světla, jak ji vidíme, zahrnuje třetinu spektra. Takže oku je úplně jedno (stejně jako barevnému filmu, čidlu foťáku), jestli vidí žlutou jako monochromatické světlo s vlnovou délkou žluté, nebo směs červené a zelené. V obou případech tu žlutou vidí jak receptor červené, tak i zelené a to ve správném poměru.

Problém vzniká tím, že předměty kolem nás neodrážejí /nevyzařují jen ty tři základní barvy v nějakém poměru, ale mají nejrůznější průběhy spekter. Takže pokud budu svítit žárovkou RGB na žlutý předmět, který má maximum odrazu na červené a zelené, budu ho vidět jako žlutý. Pokud bude odrážet jen vlnovou délku žluté a na červené i zelené bude mít minimum, uvidím ho třeba jako hnědý, nebo dokonce černý. Takže kompletní spektrum potřebuju k tomu, abych spektra předmětů, tak jak jsem na ně zvyklý, dokázal správně převést do složek RGB. Jak už to je převedené, dál je ideální, pokud obrazovka bude mít jen ty tři spektrální čáry (úzké oblasti). Protože filtry u monitorů mají propustit co nejvíc světla, při bílém podsvětlení bude snaha pokud možno rozšířit propustné pásmo. Jenže tím jde do háje čistota barev. Pokud budu takový LCD podsvětlovat RGB ledkama, využiju u filtrů jen velmi úzký rozsah vlnových délek, kde je nejvyšší poměr mezi propustným a nepropustným pásmem. Barvy jsou pak čistší.

Ohledně toho testu s CD. Naše oko vidí přibližně logaritmicky, takže pokud proužek ve spektru bude tmavší, nebo světlejší, nejspíš si toho moc nevšimneme. Barvu vidíme a to je pro oko důležitější informace. Takže asi jedině fotit a převést na černobílé, pak vyhodnocovat spektrum z odstínů šedé.

Anděl

A fakt to ma nejakej smysl? Mam doma vsechny mozny LED zarovky a rozdil nevidim, snazim se kupovat ty teplejsi kolem 2700-3000K teda. Proste to sviti a vidim. Mozna jsem deformovanej, ze cumim vetsinu dne do monitoru s carovym RGB spektrem...