Re: LED žárovky v Tescu

Pátek Únor 12 01:35:26 CET 2021

To vypadá jako nepochopení celé problematiky. Čárové spektrum monitoru
(pouze u těch fakt kvalitních podsvětlených RGB ledkama) je v pořádku,
dává nejvyšší čistotu barev. Světlo musí mít pokud možno celé spektrum.

Vychází to z principu našeho tříbarevného vidění. Každá barevná složka
světla, jak ji vidíme, zahrnuje třetinu spektra. Takže oku je úplně
jedno (stejně jako barevnému filmu, čidlu foťáku), jestli vidí žlutou
jako monochromatické světlo s vlnovou délkou žluté, nebo směs červené a
zelené. V obou případech tu žlutou vidí jak receptor červené, tak i
zelené a to ve správném poměru.

Problém vzniká tím, že předměty kolem nás neodrážejí /nevyzařují jen ty
tři základní barvy v nějakém poměru, ale mají nejrůznější průběhy
spekter. Takže pokud budu svítit žárovkou RGB na žlutý předmět, který má
maximum odrazu na červené a zelené, budu ho vidět jako žlutý. Pokud bude
odrážet jen vlnovou délku žluté a na červené i zelené bude mít minimum,
uvidím ho třeba jako hnědý, nebo dokonce černý. Takže kompletní spektrum
potřebuju k tomu, abych spektra předmětů, tak jak jsem na ně zvyklý,
dokázal správně převést do složek RGB. Jak už to je převedené, dál je
ideální, pokud obrazovka bude mít jen ty tři spektrální čáry (úzké
oblasti). Protože filtry u monitorů mají propustit co nejvíc světla, při
bílém podsvětlení bude snaha pokud možno rozšířit propustné pásmo. Jenže
tím jde do háje čistota barev. Pokud budu takový LCD podsvětlovat RGB
ledkama, využiju u filtrů jen velmi úzký rozsah vlnových délek, kde je
nejvyšší poměr mezi propustným a nepropustným pásmem. Barvy jsou pak čistší.

Ohledně toho testu s CD. Naše oko vidí přibližně logaritmicky, takže
pokud proužek ve spektru bude tmavší, nebo světlejší, nejspíš si toho
moc nevšimneme. Barvu vidíme a to je pro oko důležitější informace.
Takže asi jedině fotit a převést na černobílé, pak vyhodnocovat spektrum
z odstínů šedé.

Anděl