Re: zapojení saunových kamen

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Středa Únor 3 20:59:00 CET 2021

Tak já jsem nenapsal , že je to jejich normální funkce, ale že ten chránič
vybaví z principu funkce toho ohřívače, kde se topí spirálou rovnou do
vody. Vy jste to překroutil...
Samozřejmě  záleží na konstrukci toho průtokáče - pokud má oddělený výměník
a nějak izolovanou spirálu/ topný systém podobně jako boiler, tak to
logicky fíčko vybavovat nemá a nemělo by.
A pokud ano, je to špatně, narozdíl od toho níže popsaného způsobu.  Ale
myslel jsem si, že to je nad slunce jasné.
Tedy podrobněji:
 Příkladem je  Clage MBH3 . Je tam spirála z nějakého nerez materiálu  a
okolo ní normálně teče voda, která se tou spirálou ohřívá. Nic není
izolované, povrch spirály je vodivý , není nijak
galvanicky oddělený od protékající  ohřívané vody. Říkají tomu  topný
systém s holou spirálou.
https://www.stiebel-eltron.cz/cs/sluzby/casto-kladene-otazky/jake-systemy-ohrevu-se-vyskytuju-u-prutokovych-ohrivacu-vody.html
Měl jsem to jednou otevřené, ta spirála odešla. Nikomu tenhle ( konkrétně
Clage) ohřívač nedoporučuji, neboť na něj nejsou žádné náhradní díly. Teda
jsou, ale jen pro jejich servisáky.
My jsme tam dali doma vyrobenou spirálu z nerezového drátu, který měl
mnohem víc závitů než původní. Šlo o odpor cca 16 OHMů, ten bylo třeba
dodržet.
Jinak to funguje výtečně, voda teče prakticky okamžitě teplá.
Systém s holou spirálou ale používají  i jiní výrobci, výhoda je v tom, že
tem nic zbytečně nevede teplo ( setrvačnost ) mezi topným systémem a
výměníkem.
Nevýhoda je, že pokud je špatně odvzdušněný ten prostor okolo spirály, může
se spirála  přepálit. Ale mám info od výrobce ohřívače  ( AEG PEO 18 ) , že
to umí nějak detekovat a okamžitě vypnout, aby se to nestalo.
  To, jestli případný chránič vybaví je logicky závislé na vlastnostech
vody. Obsah minerálů, solí  a jiných látek ovlivňujících vodivost atd.
Někdy to za chráničem funguje, většinou ale ne, nebo se dává fíčko s větším
vybavovacím proudem.
Běžné 30mA padá.  Jde o "izolační" vlastnosti vody a konstrukci toho
"přímého výměníku v průtokovém ohřívači" a délku vedení vody  za spirálou v
tom ohřívači, než je ( vstupní/výstupní) šroubení zemněné.
Já když měřím doma v bytě odpor vody dvěma hřebíky vzdálenými od sebe 2 cm
ponořenými 5cm do hrnečku, dělá to cca 400 kOhm.
Na chalupě je to 20-50 kOhm (voda ze studny, je na hranici pitné /nepitné)
Čistě teoreticky by  na kohoutku mohlo být poloviční napětí sítě, ale
vstupní a výstupní šroubení je uzemněné.
Navíc by měl a být pospojená i armatura ( kohouty ) , takže opět z
bezpečnostního hlediska je vše v pořádku.

Bez
virů. www.avast.com
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

st 3. 2. 2021 v 14:25 odesílatel Pavel Kadečka <pavel.kadecka na gmail.com>