Re: čidla - bylo Re: PF s kvízem

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Středa Prosinec 29 22:58:49 CET 2021

Těch plošných zobrazovacích prvků je samozřejmě víc typů. Nedávno jsem při
hledání něčeho jiného narazil na hezký přehled. Nejvíc se mi asi líbil TFT
CdTe panel, nebo o pár desítek % horší Se TFT. To se dá udělat velký jak TFT
monitor.

Nebo TFT s Si fotodiodama a CdWO4 konverzní vrstvou, to je ještě levnější,
ale citlivost už je o dost nižší, i když pořád výrazně lepší než klasická
fluoroskopie, kde se většina světla ztratí.

Ale těch metod je ještě daleko víc.

PH

---------- Původní e-mail ----------
Od: Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>
"
A co to mají místo toho RTG filmu? Placatá krabička, po naexponování se
připojí na počítač a obrázek se tam přetáhne. To v tom mají tak velké CCD?
Je to příliš placaté na to, aby v tom byla optika a promítala obraz na malý
CCD čip.

Ostatně v jednom zařízení už mnoho let používáme jednořádkové čidlo 2x64 px
TSL202R od firmy Taos  (původně to dělal TI) a až donedávna jsem si myslel,
že to je CCD. I když bylo mi divné, že doba přepisu je tam delší, než
samotná expozice a nevadí to. Není to CCD, ta struktura je úplně jiná.
Fotodiody přepínané přes analogový multiplexer a na výstupu zesilovač.

Protože to vypadalo, že bychom skoro po 20 letech měli dělat podobné
zařízení znova, díval jsem se na dostupnost. Firma Taos sice už dávno
neexistuje, ale na podivných čínských eshopech je stejně organizovaných
čidel spousta, takže tenhle princip je asi rozšířený.

Anděl

"
V souvislosti s covidovým tématem mě napadá:

Jo, kdyby v každý ordinaci měli rentgen s Widepixem 30x30 CdTe 1 mm (milion
eur?), tak bych neviděl problém v preventivním rentgenu plic při každém
zakašlání. Křemík chce asi 20-40x delší expozici, fluoroskopie ještě 10x,
klasický desky snad další 10x.

Realita je taková, že si můžu vybrat, zda cestou od doktorky zajdu na
středisko a tam mě tak do půl hodiny čekání udělaj tu desku a za 2 dny pro
výsledek, nebo po 5-10 hodinách čekání na pohotovosti v UVN tu fluoroskopii
s výsledkem hned.
""