OT: JWST - konecne!

balu balu na k-net.fr
Úterý Prosinec 28 13:21:09 CET 2021

dakujem,

uz som to medzicasom nasiel v inom clanku
https://www.wired.com/2011/08/james-webb-space-telescope-and-l2-orbits/

Clovek ma z fabia-ihriskovych medii pocit, ze bude sediet na jednom
mieste. Pritom bude obiehat po drahe porovnatelnej, alebo dokonca vacsej
ako Mesiac okolo Zeme. Pritom presnost znalosti polohy stavoveho vektoru
bude na kilometre a centimetre za sekundu. To je absolutne fascinujuce.

Zaujimava vec je silove posobenie elektromagnetickeho ziarenia na ten
objekt. Plachta je pomerne velka (tenisove ihrisko :-)), slnecne
ziarenie nie uplne silne, ale stale bude mat zasadny vplyv na
polohovanie. Bez kompenzacie by ho to doslova odvialo prec. Onedlho sa
bude otvarat klapka, ktora ma tento vplyv utlmit. Tento jav poznam z
vlastnej skusenosti, elektromagneticke pole v supravodivych
urychlovacich dutinach deformuje ich povrch. Ale ja tam mam 50 MV/m co
vytvori desiatky N, nie tych par fotonov zo Slnka :-)))

b.