Re: Datová linka po vedení do cca 5km

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Srpen 30 14:54:16 CEST 2021

Takhle v podstatě funguje DALI. Ale tam linka napájí jen komunikační
zařízení, ne samotný spotřebič. Ale uznávám, že když bude mít omezovač
proudu přiměřený chladič, půjde to i na víc A :-)

PH

---------- Původní e-mail ----------
Od: František Burian <BuFran na seznam.cz>
"Já osobně bych šel cestou podobnou na obrázku. Zdroj připojen trvale na
linku přes výkonový rezistor, a tento rezistor po dobu nekomunikace
přemostěn relé.

Při komunikaci relé rozpojit a linku zkratovávat pomocí tranzistoru (s
omezením proudu samozřejmě, to jde udělat jedním malým odpůrkem v emitoru).
Na druhé
straně analyzovat optočlenem s posunutým prahem a napájení si udržovat
diodou ve velkém kondenzátoru. Výhodou je že se takto dá pustit i klasický
USART a
komunikační rezistor lze volit podobný impedanci linky. ikdyž na 5km by se
to muselo vyzkoušet, tipuju na nějakém nízkém baudrate (1200baud) by to
mohlo jet.
Navíc je to WIRED AND takže můžete komunikovat a napájet víc zařízení
současně.

Takto se to dělá u dvouvodičových nabíječů s obousmernou komunikací ikdyž
to relé jsou tam dva antisériové mosfety a u lepších je místo odporu
proudový zdroj ...

S pozdravem,

  F Burian

Dne 27. 08. 21 v 14:31 Pavel Kutina napsal(a):
> Zdravím,
>
> dovolím si zneužít zdejší skupinu pro malé mozkobouření:
>
> Potřeboval bych komunikovat po dvoudrátovém vedení na vzdálenost v
jednotkách kilometrů (max. 5 km). Na dálku se budou spínat nějaké ventily,
vedení slouží
> mj. k napájení pohonů (24V, cca 2A), vedení je uložené v zemi v nějakém
"obecném prostředí", typicky souběh s dálnicí, ale může se vyskytnout třeba
most přes
> elektrifikovanou trať a podobně.
>
> Rychlost spínání není časově kritická, ventily se ovládají sekvenčně, doba
otevření ventilů jsou řádově sekundy až desítky sekund, takže jestli se mi
zpozdí
> otevření či zavření ventilu o půl sekundy není rozhodující. Já potřebuji
jednosměrnou komunikací ovládat stav "otevřít/zavřít" pro (teoreticky
maximálně) 255
> ventilů, každý ventil musí být možné samostatně naadresovat.
>
> Projekt je ve stádiu zakládání, takže není zásadní problém vymyslet cokoli
nového, ale třeba to dvoudrátové vedení bohužel už někde leží (jedná se o
náhradu
> či přestavbu pozůstatků projektu třetí firmy).
>
> Nenapadne někoho, jakým způsobem komunikovat? Spíš mne zajímá fyzická
vrstva, přenosový protokol už nebude tak kritický. Aktuálně tam snad je
nějaká proudová
> smyčka, ale dovedl bych si třeba představit kódování polaritou na (pseudo)
AC síti, ale nevím, co to udělá v reálném světě.

"