Re: Datová linka po vedení do cca 5km

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pátek Srpen 27 21:28:53 CEST 2021

Jde to dost přesně spočítat. Zkusil jsem to pro 3km a 1mm^2 průřezu Cu,
vyšel mi přibližně odpor smyčky 100 Ohm (podobně jako p. Stehlíkovi).
Potřebujeme 24V * 1.5A = 36W výkonu. Dá se dokázat, že nejmenší vstupní
napětí budeme potřebovat pokud je odpor spotřebiče roven odporu vedení,
tedy jinými slovy pokud se na vedení ztratí stejný výkon jako na
spotřebiči. Pak se tedy na vedení ztratí 36W, což při 100 Ohm odpovídá
60V (P = U^2/R). Protože spotřebič má stejný odpor (viz výše), zůstane
na něm také 60V, na vstupu musí tedy být minimálně 120V. Předpokládá to
tedy použití step down měniče 60V-120V/24V se 100% účinností na konci.
Výhoda je, že potřebné napětí roste s odmocninou odporu vedení.

Co se týká přenosu dat, moderní a dost výhodná je OFDM modulace, v
dnešní době jí lze v zásadě řešit mikroprocesorem (FFT transformace).
Výhodou je flexibilita - parametry přizpůsobíte ve firmware. A stálo by
za to udělat komunikaci už od začátku obousměrnou. Stejně si někdo časem
vymyslí že chce nějaká data i od těch ventilů. Nevýhoda je, že celá
přenosová cesta musí být celkem přesně lineární. A bude s tím dost práce.

Mrazík