RE: Datová linka po vedení do cca 5km

konference na vojtek.biz konference na vojtek.biz
Pátek Srpen 27 15:12:04 CEST 2021

Zdravím,
V podstatě chcete HDO.  Jen předpokládám těch 24 V je DC? Výhoda HDO je existující technologie / nevýhoda cena vysílače.
Mimochodem tahat 24 V 2 A na 5 km co tam máte za dráty? resp. kolik to má na konci vedení U?
J.V.

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Kutina
Sent: pátek 27. srpna 2021 14:31
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Datová linka po vedení do cca 5km

Zdravím,

dovolím si zneužít zdejší skupinu pro malé mozkobouření:

Potřeboval bych komunikovat po dvoudrátovém vedení na vzdálenost v jednotkách kilometrů (max. 5 km). Na dálku se budou spínat nějaké ventily, vedení slouží mj. k napájení pohonů (24V, cca 2A), vedení je uložené v zemi v nějakém "obecném prostředí", typicky souběh s dálnicí, ale může se vyskytnout třeba most přes elektrifikovanou trať a podobně.

Rychlost spínání není časově kritická, ventily se ovládají sekvenčně, doba otevření ventilů jsou řádově sekundy až desítky sekund, takže jestli se mi zpozdí otevření či zavření ventilu o půl sekundy není rozhodující. Já potřebuji jednosměrnou komunikací ovládat stav "otevřít/zavřít" pro (teoreticky maximálně) 255 ventilů, každý ventil musí být možné samostatně naadresovat.

Projekt je ve stádiu zakládání, takže není zásadní problém vymyslet cokoli nového, ale třeba to dvoudrátové vedení bohužel už někde leží (jedná se o náhradu či přestavbu pozůstatků projektu třetí firmy).

Nenapadne někoho, jakým způsobem komunikovat? Spíš mne zajímá fyzická vrstva, přenosový protokol už nebude tak kritický. Aktuálně tam snad je nějaká proudová smyčka, ale dovedl bych si třeba představit kódování polaritou na (pseudo)AC síti, ale nevím, co to udělá v reálném světě.

Nenapadne někoho něco?

Díky.

Pavel Kutina