RE: OT: Čerpadlo pro rybičky

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Srpen 22 10:03:23 CEST 2021

Nahoru, nebo dolů, to je úplně jedno. Jako když je LEDka s odporem, taky je jedno jestli je odpor u + nebo u -.

V prvním přiblížení můžeme dál pokračovat v podobnosti s elektřinou: Jestliže původně byla délka L, průřez S a fungovalo to dobře, tak při délce L*n bude potřeba průřez S*n. Ve skutečnosti ale závislost odporu k průtoku vody funguje složitějc, než el. odpor drátu, takže např. 1 hadice s průřezem 2S bude lepší, než 2 paralelní hadice s průřezem S.

Ještě k prvnímu příspěvku: Gůgl našel:
Provozní tlak ve vodovodu je dle ČSN 75 5401 udržován v rozsahu 0,15-0,6 MPa, v odůvodněných případech může být maximální tlak až 0,7 MPa.

1 MPa je 100 m vodního sloupce. Tedy že okruh funguje při vodovodním tlaku není v rozporu s tím, že nefunguje při použití čerpadla, které umí tlačit až několik % vodovodního tlaku.

PH

Od: Jan Půhoný
Ne, není to pro vorvaně :-)

Je to konkrétně tento filtr EHEIM 1200XL. Koukám, že má dokonce 1700l/hod. Výkon to má regulovatelný.

Šířka: 330 mm
Výška: 567 mm
Hloubka: 330 mm
Hadice: 16/22 mm
Příkon: 25 W
Objem filtru: 12 litru
Objem předfiltru: 1,5 litru
Výkon: 1700 l/hod
Výtlak: 2,6 m

Představa byla taková, že to je prostě dostatečně dimenzované, akvárium má cca 400l. A pojede to. Realita je bohužel jiná. Dolů k filtru ta voda sviští až moc dobře samospádem, ale nahoru to je horší. Filtr má dvě sání. Takže dolů mám 2 hadice a nahoru 1. Napadlo mě tedy místo dvou hadic dolů dát jen jednu a rozdělit do dvou sání těsně před filtrem a pro směr nahoru rozdělit těsně za filtrem na 2 hadice a jít nahoru dvěma hadicemi. Má cenu to vůbec zkoušet? Může to něčemu pomoct.

Když jsem dal čerpadlo do série, (1200l/h) tak je problém to rozjet aby to nebylo hlučné a časem se stejně začnou čerpadla přetahovat, jak se mění průtok filtrem kvůli jeho zanášení.

Líbilo by se mi místo filtru navrhované filtrační akvárium a spojit to třeba s hydroponií. A provozovat to jako beztlaký systém s po ponorným cerpadlem ve filtračním akvariu, jak ale bezpečně zajistit, když by bylo filtrační akvárium o 4m níže, že při zastavení čerpadla všechna voda z horního akvária nevyteče samospádem?

Díky všem za předchozí i budoucí  reakce a výpočty.