Solary na zahrade free?

Středa Srpen 11 21:52:52 CEST 2021

Nedá mi to, abych se zase nerozčílil.
Taky jsem měl podobné myšlenky, ale zavrhl jsem je až do doby, kdy u nás
bude zaveden net metering. V Polsku ho mají a solárů na střechách je
spousta. Tak snad po volbách???

U nás (pokud se něco nezměnilo) každého nutí, aby si k solárům pořídil
baterku a dokonce si má doma spotřebovat snad 70 nebo kolik % vyrobené
energie. Takže místo jednoho střídače dimenzovaného na výkon solárů je
MPPT měnič pro nabíjení a pak se řeší přetoky, nebo se to oddělí a
střídač z baterky musí zvládnout obvykle mnohem větší výkon, než dávají
soláry. Při tom akumulace energie ve velkém je mnohem levnější. Tu a tam
se přiškrtí vodní elektrárna, spustí se přečerpávačka a když je to
dlouhodobější, přiškrtí se i uhelné elektrárny. Snad celá Evropa je
propojená, takže se energie dá spotřebovat třeba i úplně jinde.

(Asi nejen) můj problém je v tom, že soláry vyrobí nejvíc energie v
létě, ale tepelné čerpadlo mi běží v zimě. A z léta na zimu si energii
do baterek neschovám. Sice existuje nějaká "virtuální baterie", ale
jestli jsem ty podmínky dobře pochopil, zpátky mi vrátí snad něco přes
polovinu dodané energie s tím, že ještě musím mít svojí baterii. Takhle
si podporu solárů na střechách fakt nepředstavuju.

Jinak teda na střeše mám už asi 10 let (z doby, když jsem ještě stavěl)
jeden 100W panel a v dílně pod stolem mám baterku NiCd 12V 360 Ah.
https://vaelektronik.cz/dum/original/hrom3.jpg
Světla v baráku mám na 36V DC, takže mohu bezproblémově kombinovat
jejich napájení z baterky a ze sítě. Asi před 5 lety mi odešel měnič,
tak jsem si oba měniče (MPPT nabíjecí a měnič z 12 na 36V) udělal znova
a od té doby leží v šuplíku. Světla opravdu nepotřebujou tolik
elektriky, aby mi stálo za to tohle provozovat. Jo, mohl bych koupit
měnič 12/230V a přepínat na něj zásuvky (v rozvaděči na to mám relé).
Ale počítač a televize toho sežere taky minimum, takže to taky nemá
význam. Velké spotřebiče (vařič, pračka, myčka) by ta moje baterka
stejně neutáhla a i kdyby - kupovat velký 3f střídač s minimálním
časovým využitím je taky trochu na hlavu. Od toho je přece síť.

Anděl