[OT] Dukovany

Standa Palas stpalas na volny.cz
Čtvrtek Duben 29 12:44:42 CEST 2021

Dobrý den

Když to trochu zjednodušším tak fotovoltaická elektrárna je v
současnosti schopna bez větších problémů nahradit cca 50 procent celkové
roční spotřeby domu. Musíte mít samozřejmě střídač a odpovídající
baterie. Přes léto nebudete vědět co s energií, od října vám to nevyrobí
skoro nic. Když víte kolik platíte ročně za elektřinu a kolik vás bude
stát celá fotovoltaická elektrárna, tak si z toho snadno spočítáte
návratnost.
Prozatím je ta návratnost min. deset let. Problém jsou hlavně baterie
které podle mně tak akorát deset let vydrží.
Samozřejmě si můžete celou elektrárnu silně předimenzovat a dostanete se
třeba na 80 nebo 90 procent roční spotřeby ale za cenu neúměrného
zvýšení nákladů.  To aby Vám fotovoltaika dodala 100 procent roční
spotřeby je v našich podmínkách v současnosti skoro nereálné. Vždy bude
zimní období kdy budete muset mít nějakou zálohu.
Hlavní přínos fotovoltaiky vidím v tom, že brání neustálému zdražování
el. energie od distributorů. Prostě elektřina ze slunce dražší asi
nebude a pokud bude možnost mít levnější energii z panelů, tak proč bych
ji kupoval od Čezu. To distributoři moc dobře ví a proto byla před časem
aféra s pokusem přejít od platby za KWh na paušální platbu za přípojku
(jistič).
  Zatím pořád asi platí, že  je pohodlnější a levnější brát energii od
distributora ale jestli se časem objeví na trhu o něco levnější baterie
s lepší životností, tak  o tom začnu uvažovat.

S.P.