OT Turris Omnia

Tomáš Koželuh mr.death na ipq.cz
Čtvrtek Duben 29 10:18:59 CEST 2021

Tak tohle doma opravdu skoro nikdo nemá. Obyčejná wifi, která je součást routeru má obvykle problém pokrýt domácnost na 2,4GHz, poblíž routeru to možná pojede i 5GHz. Rychlost bude kolísat v rozsahu 20Mbit až 300Mbit, ale určitě se nebavíme o gigabitech na bezdrátu. Málokterá domácnost investuje desítky tisíc do takto výkonného řešení, navíc zcela bez důvodně, HD filmy z NAS potřebují cca 10Mbit, streamovací služby mají u HD podobný datový tok, spíš nižší, linka je obvykle do 100Mbit.
Typická domácnost má obvykle VDSL kolem 50Mbit, na routeru wifi, na to možná píchlou TV nebo spíš STB od VOD providera, mobily a možná notebook. V lepším případě je do routeru píchnutá NAS, kam si někdo zálohuje fotky přes tu wifi. A gigabit ethernet? Téměř nikdy nevyužitá rychlost, drtivá většina SOHO NAS nezvládá pracovat na vyšších rychlostech než kolem 60MB/s, takže ani nedokážou tu gigovou linku saturovat. A opět dvacítku nikdo do NAS nevysype, aby zvládala citelně vyšší rychlost zápisu.