Cidlo namrazy - zasnezeni

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Čtvrtek Duben 29 09:44:23 CEST 2021

Ono to primárně má opravdu být čidlo ležícího sněhu na vozovce (ano, dal
jsem se naverbovat do zajímavého projektu), to, že to bude detekovat místo
sněhu námrazu je druhá věc a je to ve výsledku vlastně dost jedno - tam jde
hlavně o to, zda spustit rozmrazovací postřik nebo ne. No a protože to bude
skutečně zalité v asfaltu a budou přes to jezdit auta, docela rád bych se
vyhnul optickým snímačům, které tlačí kolega (s tím, že to projíždějící
vozidla to tu a tam očistí od sajrajtu).

Nějaké pokusy v tomhle směru už byly udělány s optickou závorou a prý to
nevypadá zle, "jenom" je potřeba vyřešit detaily, jako jak zalít optický
vysílač ve vozovce tak, aby to bylo těsné i v agresivním prostředí se
solankou tak, aby to vydrželo X let, aby to nedegradovalo UV zářením, aby
zalévací hmota zůstala rozumně průhledá i po přejetí X tisíci vozidly a tak
podobně. Jsou to malé otázky, ale velké výzvy :)

Proto jsem si říkal, jestli by nebylo rozumnější jít do toho jinak a zkusit
nějaké indukční nebo kapacitní čidlo a jejich ovlivnění vnějším prostředím.
V podstatě jde o detekci "je tam voda? Ano - ne", teplotu dodá teploměr a
když bude pod čtyři stupně a zdetekuju nečistotu, která by mohla být vodou,
pak spustit odmrazování.

U kontaktních čidel by byla možní jednodušší konstrukce (nechat na povrchu
dvě nerezové elektrody není problém), ale otázkou je, jak odliším vodu, sníh
nebo námrazu (nebo třeba hustou kondenzující mlhu v teplotách blízkých k
bodu mrznutí) od postřiku, který ten sníh už rozpustil a jen neodtekl (i
když ten bude výrazně vodivější). Možná by i tohle byla cesta.

Bude to ještě zajímavé.

Pavel Kutina

(P.S: Omlouvám se za zvýšené mnoství překlepů - nový notebook a nové brýle,
bude chvilku trvat, než si zvyknu na obojí).