[OT] Dukovany

Úterý Duben 27 23:27:07 CEST 2021

Asi tak. Vrt u přítelkyně (Holé Vrchy, kopec u M. Boleslavi) je v
nepříznivé hornině (jílovec, slínovec prvních 70 m bez vody) a v mrazech
s tím byly už první zimu problémy, tak jsem se o to trochu víc zajímal.
Jílovec a slínovec bez vody má snad ze všch hornin tu nejhorší tepelnou
vodivost, ochladí se jen úzké okolí vrtu. O nějaké akumulaci v našem
případě nemůže být řeč. Ve vrtu mám čtyři teplotní čidla. Pro ilustraci
dávám jako přílohu záznam teplot z vrtu cca za měsíc začátku provozu a
pak už jen teploty vstupu a výstupu z vrtu v ustáleném stavu. Začínali
jsme na teplotách 9 st v 31 m, 10 v 71m a 11 ve 112 m. Za 14 dní to
všechno spadlo a zajímavé je (zatím mi to nikdo nevysvětlil), že voda se
prakticky neohřívá směrem dolů (SO - výstup primáru z TČ je stejný, jako
teplota ve 112 m), ale až směrem nahoru.
V ustáleném stavu je pak vidět, jak každá změna venkovní teploty (změna
výkonu TČ) okamžitě vyvolá změnu teploty ve vrtu. Dělal jsem taky
několikrát zkoušku teplotní odezvy, že se celý den topilo jen v kamnech
a koukal jsem, jak jdou teploty ve vrtu nahoru. Ve 112 m je asi větší
pohyb spodní vody a tam to za necelý den vylezlo z -1,5 na +7 st.

Řešil jsem, jestli bych přes léto neměl vrt přihřívat. No neměl. Pokud z
něj beru půl roku energii tak, že ho vlivem tepelného odporu udržuju na
teplotě o 10 st. nižší, než je teplota horniny v okolí a chtěl bych to
dohnat možná za 1/4 doby (v létě jen přes den, kdy svítí), dostal bych
se na nějakých 50 st. a nevím, jestli by to pro trubku ve vrtu bylo
zdravé - aby se neodseparovala od injektážní teplovodivé hmoty. Takže
pořádně funguje jen konec vrtu (cca od 70 do 112 m), kam to teplo
přinese voda. Uvažujeme tedy o druhém vrtu, pak to bude vycházet o hodně
líp. Pán nad náma ještě výš na kopci měl mít 2 vrty po 140 m. Protože na
to přijeli s malou vrtnou soupravou :-) udělali mu místo toho 6 vrtů po
50 m. Takže vodu tam nemá vůbec, ale má vrty dostatečně dimenzované,
topí z toho sedmý rok a v zimě měl v primárním okruhu asi +2 st.
Anděl