[OT] Dukovany

Pondělí Duben 26 22:40:57 CEST 2021

U nás se taky připravuje nějaká konstrukce malého reaktoru. Nedávno o
tom mluvila atomová dáma. Prý že by se to krmilo vyhořelým palivem a při
teplotě 200 st. by nemělo hrozit přehřátí a vytavení jádra reaktoru.
Ostatně to vyhořelé palivo se teď prý taky musí chladit. Pokud tam budou
mít dobře vyřešené, aby radioaktivita nepřecházela do topné vody a bude
to zakopané dost hluboko, aby se záření odstínilo zemí, nevadilo by mi
mít takový reaktor třeba i na zhradě.

Ostatně jak je to s těmi haváriemi jaderných elektráren...

Jaslovské Bohunice - takový divný princip reaktoru chlazeného CO2, po
dvou haváriích reaktor odstavili. Předpokládám, že to byl pozůstatek z
doby, kdy se zkoušela všelijaká řešení, aby se zjistilo, proč takhle ne.

Černobyl - to nebyla elektrárna. Reaktory pro výrobu plutonia pro
atomové bomby fyzikové kvůli nestabilitě nedoporučovali používat jako na
elektrárnu, jenže soudruzi rozhodli jinak... Jak se později ukázalo,
nebylo to tak zcela blbovzdorné a soudruh, co s tím dělal psí kusy, aniž
by pořádně věděl, co se v tom děje, to dovedl až ke katastrofě. Současné
reaktory jsou údajně udělané tak, že když se voda začne vařit, výkon
reaktoru tím i bez dalších regulačních zásahů klesne. V Černobylu při
vaření výkon stoupal.

Fukušima - vlna tsunami o velikosti, s kterou se mělo počítat a
podcenilo se to. Holt specifické problémy v Japonsku. Pokud vím, v
Německu vlna tsunami nehrozí a přesto se tam po Fukušimě začaly
odstavovat jaderné elektrárny.

Ohledně provozní radioaktivity toho atomové elektrárny vyzáří méně, než
uhelné. V uhlí bývají nějaké radioaktivní prvky a něco z toho se dostane
i do kouře. Ohledně bezpečnosti jsou dnes jaderné elektrárny zajištěné
tak, že opravdu není třeba se ničeho bát. Po těch letech se to už
naučili dělat dobře.

Anděl