Re: SSR jako náhrada stykače

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Duben 23 03:00:45 CEST 2021

Jsou minimálně dvě možnosti asi lepší než SSR.
SSR prostě žere a tedy žhaví. Dobrým zapojením se to dá možná trochy
vylepšit, ale energeticky zadarmo to pořád nebude.
U malých výkonů to tak moc nevadí, protože tam zase nežere cívka
stykače. Ale u velkých to v této aplikaci (podle mě) není dobrý nápad.

Pokud stykač vrčí, tak má pravděpodobně cívku na AC230V.
Nejjednodušší řešení je s ním občas cvaknout (třeba jednou za 14 dní
nebo měsíc). Při sepnutí pak případně cvakat opakovaně, až je zvuk v
sepnutém stavu minimální.
Tím nemyslím, že by se to tím opakovaným cvakáním nějak "profouklo". Jde
o to, aby si kotva elektromagnetu sedla co nejlíp. Opakovatelnost
sednutí není 100%, proto to někdy vydává silnější zvuky než jindy.
Ale uznávám, že cvaknutí hlavním přívodem může být omezující.

No ale nejlepší řešení je podle mě pořídit malý zdroj DC 24V a stykač
vyměnit za DC verzi. Ta nebude vrčet vůbec.
Navíc budete moct ještě použít nějaké zapojení ke snížení proudu v
přitaženém stavu. Pokud to už stykač nemá sám. Třeba chytré stykače od
ABB, co jsem kamsi osazoval (mám pocit, že 250A) sice při sepnutí vzaly
pořádný proud, na těch 24V to bylo přes ampér. Ale pak okamžitě proud
omezily na nějakou úplně směšnou hodnotu.
Jede jich nějakých 15 v jedné z germánských firem u nás, jedou 24/7 už
několik let.

PL