Stare radio - repase

Úterý Duben 20 02:17:17 CEST 2021

Tak už mám taky to rádio z Hadexu a zkouším, co to umí. Kupodivu na těch
10 cm drátu, co k tomu dali, to chytá spoustu stanic. Zatím se mi
nepovedlo, aby to hrálo stereo a to některé hrají hodně čistě. Tam už
bych očekával, že se to stereo zapne. Ale je zajímavé, že stanice, které
jsou zašuměné, se připojením delšího drátu spíš ještě zhorší. Jako by to
mělo tak bídnou odolnost.
Tak nevím, jestli by tomu pomoh nějaký filtr na vstup, aspoň aby tam šlo
jen to pásmo FM a né veškerý bordel, co tady je. Možná jsem ze staré
školy, ale připojovat anténu přímo vstup směšovače, se mi trochu příčí.

Vlastně jsem viděl dva druhy těchto přijímačů bez cívek. S jedním
směšovačem a s nízkou mezifrekvencí, jako byl stařičký TDA7000
http://pjenicek.sweb.cz/radio/navodyj1/instFM1.html
Tam se dokonce oscilátor dolaďuje, aby se snížil frekvenční zdvih. Když
je stanice hned vedle na zrcadlovém kmitočtu, doladění jde na druhou
stranu a ta stanice sice není slyšet, ale zvětšuje šum - ruší. Kdysi
jsem si s tím obvodem taky hrál a připojit k němu stereodekodér nešlo,
šumělo to příšerně.
A pak jsou přijímače s dvojicí směšovačů IQ a některé, jako třeba Silabs
SI4703, mají v mezifrekvenci jakýsi adaptivní filtr a součástí
zpracování signálu je i stereodekodér. Pak už to asi hraje o dost líp.
https://www.tme.eu/Document/8be6157216f3ab7af64ddfa2eff85cbb/SI470x-C19-GM-DTE.pdf
Třeba Philips TEA5767 má taky IQ směšovač, ale píšou tam integrovaný
rezonanční filtr. Nic i digitálním zpracování signálu.

Ale co je v tom rádijku z Hadexu, těžko říct.

Anděl