Problem s SSD pod linuxem

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Duben 18 13:28:42 CEST 2021

Zdravim,

linuxáku je tu hodně, tak poprosím o pomoc. Hrál jsem si s Asus EEE 901, v
něm 64GB SSD KingSpec, původně instalované WinXP. Po létech jsem ho vytáhnul
ze skříně s tím, že bych si na něm rád udělal dualboot s nějakým lehkým
Linuxem a idálně i malý čistý (Free)DOS. Potud OK.

Zmenšil jsem windows partition, udělal dvě další (velkou ext4 pro linux,
malou FAT16 pro DOS) a na tu větší jsem postupně instaloval různé
distribuce. Ale někde jsem zřejmě něco...

Od určité chvíle (bohužel nevím přesně od které) se partition table tváří
jako read-only, nedá se udělat resize, nedají se partitions smazat. Když
pustím z libovolného distra gparted, spadne při zápisu, když ze shellu
fdisk, nechá mne smazat klidně všechny, nechá je zapsat, když ho spustím
znovu, je tam všechno beze změn.

Když pustím fsck, zahlásí chybu se superblock, když chci obnovit superblock,
zahlásí chybu při zápisu...

Když nabootuju do WinXP, na disk lze zapisovat, ale ve správci disků opět
nejde s partitions udělat vůbec nic, kliknu na "odstranit", chvliku to
chřoupe a pak se to tváří, jako kdybych nic neřekl...

Nějak jsem se zasekl, neporadí někdo směr, co dál s tím? Tohle jsem nikdy
neviděl.

Díky.

Pavel Kutina