Re: Dimenzování frekvenčních měničů - bylo OT Budme radi za HWnews

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Duben 17 19:39:31 CEST 2021

Jmenovitý výkon elektrického motoru, který má být uveden na štítku
motoru, je opravdu výkon na hřídeli.
Může tam být uveden i příkon, pak bývá značen P1.

Při dimenzování frekvenčních měničů je však alfou i omegou jmenovitý
proud. Stejně jako třeba při dimenzování jističů, když je motor připojen
přímo do sítě.
To je to, co jsem chtěl svým vstupem do vlákna říct.

Dřív u měničů často ani nic jako "výkon" nebylo uvedeno. To bylo v dobách,
kdy se ještě maturovalo z matiky a místo genderu se studovala fyzika.
Dnes už výrobci na měniče nějaký "výkon" píšou, protože pak to snadno
pochopí i absolventi distančního vzdělávání. ;-)

I když pak to přináší takové scénky ze života, jako třeba:
"A proč mi nejede frézovací vřeteno 600W když mám měnič 1.5kW?"
No proto, protože to vřeteno jede na jmenovitém napětí 65V, a tak by
pro to byl třeba měnič o "výkonu" aspoň 2.2kW.

PL