Polovodičový laser - tvar stopy

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Duben 16 22:05:35 CEST 2021

Jeden laserový dotaz:

Dostala se ke mně informace, že tvar stopy (poměr stran) polovodičového
laseru v praxi prý skoro lineárně závisí na max. výkonu té laserové diody.

Takže např. laser 1.6W bude mít poměr stran stopy skoro 1:1, ale třeba
laser 5.5W už bude mít poměr stran třeba 1:3.
Teoreticky by to možná dávalo smysl. Výrobce dosáhne většího výkonu
rozšířením aktivní oblasti.

Pokud to tak ale je, tak je to hodně zásadní parametr. Protože pak hustota
výkonu optimálně fokusovaného paprsku bude u těch laserů 1.6W a 5.5W
skoro stejná. A protože hustota výkonu je to hlavní "co řeže", tak to hodně
mění podmínky hry.
Optimální by jistě bylo použít astigmatickou optiku. Ale to je zřejmě u
levných
laserů nereálné.

Takže dotaz na vědce - je to tak? Opravdu je tam taková závislost?
A dotaz na praktiky - jaký prosím máte poměr stran stopy u nějakých slabších
laserů? Já mám laser 5.5W, a poměr stran je zhruba někde kolem 1:3.

Díky za případné odpovědi.
PL