BIOS ROM checksum error

Michal Grunt michal.grunt na gmail.com
Pátek Duben 16 10:46:52 CEST 2021

Jinak co jsem se dočetl na forech tak ROM checksum error a CMOS
checksum error jsou dvě rozdílné chyby:

This error is not the same as a CMOS checksum error, which refers to
corrupted values of the CMOS settings, the ones you set through the
BIOS setup program. This error means the contents of the BIOS code
itself are damaged.

You are confusing 2 things: CMOS checksum error, (bad flash, often
repairable) and BIOS checksum error (failed BIOS chip, never
repairable). The Bios ROM Checksum error really means trouble. It's
not the BIOS settings (which have their own checksum as a consistency
check). It's the checksum on the actual "permanent" code of the BIOS.
Don't confuse EPROM and EEPROM memory.

Podle mého je to prostě chyba přímo té FLASH. A dělalo to s původní
verzí BIOSu (nahrané snad při výrobě někdy v roce 96, protože to byla
původně verze asi 1.2) a dělá to i nyní při nejnovější verzi 1.5.
Osobně bych vyzkoušel výměnu FLASH chipu. Samozřejmě baterii vyměnit
mohu a vyměnim, ale tím si asi nepomůžu.