RE: Přesné měření malých otáček, záznam

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Úterý Duben 13 17:23:06 CEST 2021

Kdysi jsme měli na gramofonovém talíři z boku čtverečky střídavě lesklé a černé. Svítili na to LED a na základě stroboskopického efektu se dalo kroutítkem lehce dostavovat rychlost.

Pokud se má řešit i kolísání v rámci jedné otáčky, tak lepší řešení asi není. Umožní to měřit i při přehrávání desky.

Tomáš OK2MTM

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Zapadlo
Sent: Tuesday, April 13, 2021 4:41 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Přesné měření malých otáček, záznam

U gramofonu spíše pujde o kolísání a to se bude měnit i v průběhu jedné otáčky.  Snímat to opticky není podle mě špatný nápad - vytisknout si na  tvrdší papír něco jako gramodesku se střídajícími se černými a bílými výsečemi.

na měření frekvence je otáčení příliš pomalé, měřil bych periodu (počet tiků hodin) mezi střídajícími se hranami.  Druhý snímač bych nechal indikovat absolutní polohu (jeden impulz na otáčku) - ať víte jak se otáčení mění v průběhu jedné otáčky.

Vlastní udělátko bych spáchal z Arduina - hodnoty do PC si nechat poslat po seriové lince.

Petr