Zalohovany zdroj 12V s PB aku

cizek.milan na seznam.cz cizek.milan na seznam.cz
Úterý Duben 6 12:19:33 CEST 2021

Ahoj, já pro tyto účely používám zdroje Meanwell s UPS funkcí (asi AD-155A, AD-55A). Akorát je to náročnější na prostor.

M.

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Kadečka
Sent: Tuesday, April 6, 2021 8:30 AM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Zalohovany zdroj 12V s PB aku

Přátelé,

jak na zálohovaný zdroj 12V? S olověným akumulátorem.

Něco jsem už na koleně postavil, ale zajímá mě i názor někoho, kdo to už řešil.

Nejjednodušší je zdroj 14,2V, dioda, plus baterie (a další dioda, asi nepovinná). Aku se nabíjí na 13,5V, není omezený proud, resp. je omezený proudem zdroje - to u spínaného znamená, že po zapnutí do vybitého aku cykluje, místo aby naskočil hned.

Další varianta je zdroj 14,2V, dioda, dioda (ta tam nutně být nemusí). Mezi diodami je odbočka, kde je paralelní kombinace odpor a dioda a to na plus pól aku: pokud běží zdroj, aku se nabíjí proudem, omezeným odporem.  (Paralelní dioda je v závěrném směru.) Pokud zdroj neběží, dioda je v propustném směru a baterie živí výstup. Odpor je jednoduché omezení nabíjecího proudu, ale nevýhoda je, že aku se tak nabíjí dlouho.

(Ty nepovinné diody tam mám pro případ dalšího adaptéru jako zálohy - kdyby odešel ten napájecí / nabíjecí zdroj.)

Mělo by to zálohovat router na internet (jakýkoliv, vesměs to všechno jede na 12V adaptér). Stalo se mi, že mi tu na vteřinu vypadl proud, což až tolik nevadí, protože jedu na notebooku, tak mi jen na chvíli zhasly monitory. Co vadí, je ten internet, protože se restartuje router a padne mi i připojení do firemní sítě - o data nepřijdu, ale je to otravné (zvlášť když se to stane dvakrát za den), pak chvíli trvá opět navázání spojení.

Samozřejmě, neovlivním druhou stranu (tedy výpadek u providera internetu).

Pavel Kadečka.