Inspiracia pre distancnu vyuku elektroniky?

balu balu na k-net.fr
Sobota Září 19 22:38:29 CEST 2020

Zdravim osadenstvo,

v pondelok sa zacina semester a bude sa ucit cez pocitac na dialku. To
sa tyka aj mojej meracej techniky na elektrofakulte.

Priamy kontakt so studentami je len velmi tazko nahraditelny, ale ma to
aj pozitivne stranky - nebudem muset chodit do skolskej jedalne na obed
a u nas v robote mozem ist na zachod bez toho aby som sa uz pri otvoreni
dveri dogrcal, alebo musel vsetko cim som sa niecoho dotkol dezinfikovat :-)

Upravujem pre potreby dialkovej vyuky prednasky. Aby to dokazali
sledovat chcem to urobit velmi interaktivne. Tema prvych dvoch prednasok
je obvody pre upravu signalu. Uvod do vsetkych delicov, bocnikov,
filtrov, a hlavny doraz je na uvod do problematiky operacnych
zosilnovacov a typicke/uzitocne zapojenia s operakmi. Prepracoval som to
aby sme sa mohli niecomu venovat viac do hlbky so zapojenim studentov.

Predmet sme koncipovali velmi hardwarovo, na cviceniach sa snazime robit
veci, ktore budu neskor ako inzinieri navrhari potrebovat. Na temu
operaky boli aj prve dve laboratorne cvicenia a tu uz niekolko dni
rozmyslam ako to urobit. Je to uvod pre tych, ktori o elektronike zatial
nevedia (nie elektronikov z priemysloviek). Doma/na internate si nic
nepostavia ani neodmeraju. Material by sa este dal nejak distribuovat,
ale nemaju pristroje. Ulohy uplneho uvodu boli:

1. Navrhnite obvodové zapojenie invertujúceho (neinvertujúceho)
zosilňovača s operačným zosilňovačom so zosilnením Au= -10, -100, 11,
101. Zapojte navrhnutý zosilňovač.
2. Meraním získajte medznú frekvenciu fh pre pokles amplitudy výstupného
signálu o 3dB.
3. Zmerajte amplitúdovo frekvenčnú charakteristiku zosilňovača a vyneste
ju do grafu.
4. Porovnaním výsledkov z ostatných pracovísk sa presvedčte, či platí
fakt, že súčin medznej frekvencie fh  a napäťového zosilnenia Au sa
rovná konštante.
5. Zmerajte fázový posun výstupného signálu voči vstupnému signálu pri
medznej frekvencii fh.
6. Meraním získajte prevodovú charakteristiku zosilňovača.
7. Zmerajte rýchlosť prebehu du/dt výstupného signálu zosilňovača.

Na dalsom cviceni si mali vybrat z katalogu roznych zapojeni OZ,
vypocitat hodnoty suciastok, postavit, odmerat ci to funguje podla vypoctu.

Navrhnut stale vieme. Tuto cast rozsirim, aby navrhli konkretne
zapojenie pre konkretnu aplikacie (ultra precizny na vstup multimetra,
velmi sirokopasmovy pre budenie ADC...) s tym, ze si budu muset sami
najst a vybrat suciastky (vyrobca, typ prvku, konkretny typ suciastky,
kde to kupit).

Ale co dalej, aby to bolo pre nich aspon trochu uzitocne? Ukazovat nieco
v simulatore podla mna nema velky zmysel. Na tych praktickych cviceniach
sa vela naucili pri tom ako im obvody nefungovali. Nizke hodnoty
rezistorov v spatnej vazbe, vysoka zataz operaku, prebudeny, lebo na
vstupe 1V a zisk 100, obvody lepsie funguju ked sa zapne zdroj...
Netusim ako a cim nahradit tuto cast.

b.