Re: Jaké PMR?

AZE aze na seznam.cz
Pondělí Říjen 26 00:17:35 CET 2020

Docela se mi zamlouvají tyto https://www.president-electronics.cz/president/eshop/1-1-RADIOSTANICE/-4-/5/219-Stabo-FreeComm-850-SET
ale asi to bude s nastavováním podobné a má to jenom dvojitý stojánek, zato Li-Ion baterii, asi by to šlo nějak řešit...
U těch levných jsou zase jiné problémy, jednodušší nastavování, ale třeba tužkové baterie atd.
aze

From: Jan Kuba
Sent: Monday, October 26, 2020 12:03 AM
To: HW-news
Subject: Re: OT: Jaké PMR?

Mám roky Stabo Freecomm 650, 4xAAA, botička-stojánek, vše co požadujete. Bylo to v kufříku i s nějakou HF a nabíječkami do auta. Bratru za 1500kč.
Dnes už se to nedá koupit, ale nachlup stejné jsou tyto Sencory ano:
https://www.datart.cz/Vysilacka-SENCOR-SMR-600.html?gclid=Cj0KCQjwxNT8BRD9ARIsAJ8S5xbiLBwRHy-FrOdDY1OYautC1CWxutqSjTHI_MDKWeuZ5jTSNEHb2foaApKoEALw_wcB

Jenomže jestli to chcete pro děti 6 let, není to to pravé.  U většiny PMR stanic se dá nastavovat spousty věcí, různé subtóny ke kanálům, vyzváněc melodie, rgr beep atd. Vše pomocí tlačítek.
A ještě kombinacemi, vstupem do menu. Někdy si s tím musí člověk chvíli hrát, aby pochopil co a jak.
A to se vůbec neosvědčilo. Děti si s tím totiž po nějaké chvíli začnou hrát a rozštelují to. Nebo i nechtěně něco zmáčnou, přepnou.
Sranda třeba je, když si tam aktivují VOX  - a ještě k tomu citlivý.. takže se to zaklířuje při každém vrznutí.
Pak se neslyší a - sprav to! Takže si je vzít vedle sebe a pěkně nastavení "zdublovat" a učesat to.
A to bylo nejen u dětí, ale když chtěl někdo stanice půjčit - třeba na dovolenou, nebo na nějakou školní akci, na tábory... Zpravidla to končilo telefonátem  ve sylu : " něco jsme zmáčli, a už se neslyšíme, co s tím? ".... :-(
Stanice jdou i zamknout, ale to je zase špatné, pokud je kanál obsazený a je třeba jít  jinam...
Takže ty Freecomy stále mám, ale na půjčování, nebo pro děti to není. Další věc, která se nepovedla je 4x AAA tužka. V botičce není úplně dořešený management nabíjení.
Takže se ACU přebíjejí a trochu hřejí.
Ale to je problém většiny PMR s tužkama jako napájení.

Chtělo to něco "blbuvzdorného" s vypínačem, kroutítkem hlasitosti a přepínáním kanálů..
No a před časem se objevila stanička s názvem WLN.
Hrubý popis tady: http://www.myslivna.info/?maly-zazrak-jmenem-wln,88

1) Není to přímo PMR, ale UHF transceiver. Možno naprogramovat 16 kanálů, včetně CTCSS, odskoku, wýkonu, ( 2W/0,5W), šířky pásma   atd...  v příloze tabulka, jak jsem to udělal já.
Tabulky mám nalepené zezadu stanice.
Tedy lze provozovat i jako PMR ! Jakýkoliv kmitočet zhruba od 410 do 450MHz. Lze nastavit i jako scanner. A naprogramovat na příjem třeba i profi kmitočty - dopravní podniky, Tesco agentura atd. Programovací SW je volně, kabel buď koupit, nebo postavit.
2) Je to blbuvzdorné - má to regulátor hlasitosti spojený s vypínačem , PTT tlačítko a kanálová tlačítka UP/DOWN. Li-on baterii ( stejná, jako je do Nokie 3310 ) v nouzi vyměnitelnou.  Když to leží půl roku v šuplíku, neodejdou v tom Ni-MH články.
Nestane se, že by někdo něco zmáčknul a rozhodil si rádio proti protistanici...maximálně si přepne kanál...ale to stanice pěkně ohlásí.
3) Lze využít všech 16 kanálů současně povolených pro PMR - tedy i nově povolených 8 kanálů nad stávajícím PMR, kde je mnohem menší provoz a tudíž menší pravděpodobnost rušení od stávajících PMR chůviček atd..
4) Lze pro větší dosah naprogramovat sdílené kanály s wýkonem 2W ( od 1. července 2020 nové kmitočty - viz přehled: https://ludek-brno.webnode.cz/povolene-kmitocty-vhf-uhf/ )
5) Stanice jde nabíjet v "botičcce" nebo MINI usb kabelem z 5V (USB)
6) Je odolná mechanicky, proti stříkající vodě a jde pověsit na krk. Je poměrně lehká a nečumí z ní anténa. Má perfektní přednes, hlasitou modulaci. Je možno připojit HF ( lyže , moto )
7) z Ali  2 ks levnější, než sada dvou klasických PMR stanic..
8) Jde kombinovat s PMR - pokud je k příslušnému kanálu naprogramovaný i stejný CTCSS jako u cizí PMR.
9) Samá pozitiva a sociální jistoty. Pro děti, lamy ideální. Mám 4 ks v různých barvách  - na půjčování, akce naprosto super!

     Bez virů. www.avast.com