Re: OT: Jaké PMR?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pondělí Říjen 26 00:03:51 CET 2020

Mám roky Stabo Freecomm 650, 4xAAA, botička-stojánek, vše co požadujete.
Bylo to v kufříku i s nějakou HF a nabíječkami do auta. Bratru za 1500kč.
Dnes už se to nedá koupit, ale nachlup stejné jsou tyto Sencory ano:
https://www.datart.cz/Vysilacka-SENCOR-SMR-600.html?gclid=Cj0KCQjwxNT8BRD9ARIsAJ8S5xbiLBwRHy-FrOdDY1OYautC1CWxutqSjTHI_MDKWeuZ5jTSNEHb2foaApKoEALw_wcB
Jenomže jestli to chcete pro děti 6 let, není to to pravé.  U většiny PMR
stanic se dá nastavovat spousty věcí, různé subtóny ke kanálům,
vyzváněc melodie, rgr beep atd. Vše pomocí tlačítek.
A ještě kombinacemi, vstupem do menu. Někdy si s tím musí člověk chvíli
hrát, aby pochopil co a jak.
A to se vůbec neosvědčilo. Děti si s tím totiž po nějaké chvíli začnou hrát
a rozštelují to. Nebo i nechtěně něco zmáčnou, přepnou.
Sranda třeba je, když si tam aktivují VOX  - a ještě k tomu citlivý.. takže
se to zaklířuje při každém vrznutí.
Pak se neslyší a - sprav to! Takže si je vzít vedle sebe a pěkně nastavení
"zdublovat" a učesat to.
A to bylo nejen u dětí, ale když chtěl někdo stanice půjčit - třeba na
dovolenou, nebo na nějakou školní akci, na tábory... Zpravidla to
končilo telefonátem  ve sylu : " něco jsme zmáčli, a už se neslyšíme, co s
tím? ".... :-(
Stanice jdou i zamknout, ale to je zase špatné, pokud je kanál obsazený a
je třeba jít  jinam...
Takže ty Freecomy stále mám, ale na půjčování, nebo pro děti to není. Další
věc, která se nepovedla je 4x AAA tužka. V botičce není úplně dořešený
management nabíjení.
Takže se ACU přebíjejí a trochu hřejí.
Ale to je problém většiny PMR s tužkama jako napájení.

Chtělo to něco "blbuvzdorného" s vypínačem, kroutítkem hlasitosti a
přepínáním kanálů..
No a před časem se objevila stanička s názvem WLN.
Hrubý popis tady: http://www.myslivna.info/?maly-zazrak-jmenem-wln,88

1) Není to přímo PMR, ale UHF transceiver. Možno naprogramovat 16 kanálů,
včetně CTCSS, odskoku, wýkonu, ( 2W/0,5W), šířky pásma   atd...  v příloze
tabulka, jak jsem to udělal já.
Tabulky mám nalepené zezadu stanice.
 Tedy lze provozovat i jako PMR ! Jakýkoliv kmitočet zhruba od 410 do
450MHz. Lze nastavit i jako scanner. A naprogramovat na příjem třeba i
profi kmitočty - dopravní podniky, Tesco agentura atd. Programovací SW je
volně, kabel buď koupit, nebo postavit.
2) Je to blbuvzdorné - má to regulátor hlasitosti spojený s vypínačem , PTT
tlačítko a kanálová tlačítka UP/DOWN. Li-on baterii ( stejná, jako je do
Nokie 3310 ) v nouzi vyměnitelnou.  Když to leží půl roku v šuplíku,
neodejdou v tom Ni-MH články.
Nestane se, že by někdo něco zmáčknul a rozhodil si rádio proti
protistanici...maximálně si přepne kanál...ale to stanice pěkně ohlásí.
3) Lze využít všech 16 kanálů současně povolených pro PMR - tedy i nově
povolených 8 kanálů nad stávajícím PMR, kde je mnohem menší provoz a tudíž
menší pravděpodobnost rušení od stávajících PMR chůviček atd..
4) Lze pro větší dosah naprogramovat sdílené kanály s wýkonem 2W ( od 1.
července 2020 nové kmitočty - viz přehled:
https://ludek-brno.webnode.cz/povolene-kmitocty-vhf-uhf/ )
5) Stanice jde nabíjet v "botičcce" nebo MINI usb kabelem z 5V (USB)
6) Je odolná mechanicky, proti stříkající vodě a jde pověsit na krk. Je
poměrně lehká a nečumí z ní anténa. Má perfektní přednes, hlasitou
modulaci. Je možno připojit HF ( lyže , moto )
7) z Ali  2 ks levnější, než sada dvou klasických PMR stanic..
8) Jde kombinovat s PMR - pokud je k příslušnému kanálu naprogramovaný i
stejný CTCSS jako u cizí PMR.
9) Samá pozitiva a sociální jistoty. Pro děti, lamy ideální. Mám 4 ks v
různých barvách  - na půjčování, akce naprosto super!

Bez
virů. www.avast.com
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>