Ak si chce niekto zasutazit na zenite...

Čtvrtek Listopad 26 22:50:46 CET 2020

To je opravdu zvláštní dilo. I by mě zajímal jeho komentář o tom, jak to vznikalo,
jak se mu to nedařilo atd. Možná ale jen nevěděl, jak se už jednou položená věc
upraví.
Teda jestli si z toho nedělal srandu anebo nepracoval stylem "vůbec netuším co s
tím, ňák to naflákám, je mi to fuk".

--------
Nicméně, je to zcela jasná ukázka vyzrálého kubistického uměleckého díla.

Pozorný a zkušený divák naprosto zřetelně vidí spoře oděnou modelku sedící na zemi
s mírně pokrčenou pravou nohou. Hraje na tahací harmoniku. I když je mírně vpravo
od centra obrazu, zřejmě má být ústředním motivem díla, neboť ji malíř zvýraznil -
a také se její ohnivý vlas v pletencích vine kolem dokola celého díla.

Možná po boku této dámy sedí ješte jedna, ale nejsem si zcela jistý, mohl by to být
i jen stín naší ústřední postavy. Každopádně v prostoru směrem k divákovi pak další
dáma pokleká; na obraze ma poněkud vystrčené pozadí a možná i proto jednou rukou
dynamicky máchla vzad.

Scénu zleva sleduje holubice, nesoucí na zádech mládě (možná to je ale druhá
holubice, která sleduje tu druhou sedící modelku, anebo opět stín na zdi).

Zamračená větrná obloha pak celou scenérii dramaticky rozvívá.

A vlastně, upřesňuji, v souladu se základními kubistickými postupy se jedná o
jedinou krasavici, která byla postupně zachycena, ana pokleká, usedá a začíná hrát
na zmíněný hudební nástroj, jehož tóny se nám zviditělňují v podobě opeřence ...

-do-
(psáno na objednávku Revue nových směrů výtvarného umění)