platba kartou na internetu od 2021 bez smartfonu ? ktera banka ?

Jindroush jindroush na seznam.cz
Neděle Listopad 22 14:36:43 CET 2020

Takze jeste jednou, snad naposledy:
1) Ano, v moji bubline nema tlacitkovy telefon uz nikdo. 12-80 let
nikdo. Posledni vzdorovala zenina sestrenice neco po ctyricitce,
duchodci meli smartphony uz davno. Ale o tom tohle vlakno neni, ze by
PODLE ME vsichni meli mit smartphone. Jen nahazuji teorii, podle ktere
se ASI ridil zakonodarce, ktery o necem takovem rozhodoval. Ale uznavam,
ze kdybych dnes navrhoval nejaky autorizacni system, take bych s
tlacitkotelefony nepocital. Tady jsou nejaka data za rok 2019 a je tam
videt trend, ze proste tlacitkove telefony klesaji.
https://www.idnes.cz/mobil/tech-trendy/cesko-mobilni-telefon-smartphone-statistika.A191126_160729_mob_tech_LHR
https://www.root.cz/zpravicky/navrat-hloupych-telefonu-se-nekona-jejich-pocet-dal-nezadrzitelne-klesa/

2) "dobro vseho lidu". To je trochu komplikovanejsi, ale preci jenom:
SMS je jako autorizacni metoda nedostatecna. Z toho bych vysel jako z
technickeho faktu a s trochou neskromnosti bych rekl, ze moje
zamestnani/kvalifikace mi dava aspon nejakou miru toto kvalifikovane
posoudit. Samozrejme, muzou za tim byt i jine vlivy, ale ty zatim
pominme (napr. snaha bank vyvazat se ze zodpovednosti, snaha statu o
lepsi boj s korupci/pranim spinavych penez/dohledem apod). Takze je tlak
na to, aby se tento zpusob autorizace zrusil. Byla zvolena metoda
uredni, ktera sice neni oblibena, ale byva aspon trochu ucinna. "Lid"
totiz nema vzdelani v pocitacove bezpecnosti. Jak by mohl delat
kvalifikovane svobodne rozhodnuti? Vetsina rozhodnuti, ktere vsichni
delame, jsou rozhodnuti povrchni, rychla a iracionalni. O tom jsou ty
knihy, ktere jsem zminoval v tomto vlakne uz drive. Racionalni, rozumny,
vzdelany konzument je mytus. A jeste jedna vec - o te
nedostatecnosti/dostatecnosti musi byt presvedceni oba konce toho
vztahu, tj. jak zakaznik, tak banka. A nemusime si delat iluze, kdo taha
za delsi provaz. Tj. i kdyby nekdo nesouhlasil s tim, ze je SMS
nedostatecna metoda, tak, receno s klasikem, to je vse, co s tim muze delat.

Ano - je pak otazka, zda lid umi 'dobre' zvolit sve zastupce (na to je
PODLE ME jasna odpoved pri pohledu na naseho prezidenta nebo premiera),
a dalsi podobne volby. To uz je ale dost mimo tema teto konference.

Jeste jeden bod - jsou prece dalsi autorizacni metody - tokeny,
kalkulacky, ctecky karet apod. Neni to SMS nebo nic.
j.

--
Jindroush <jindroush at seznam.cz>